La ciutadania posa un notable al sistema sanitari públic

Les pitjors notes són en la gestió de les sales d’espera i en els terminis per aconseguir visita amb el metge especialista

Per . Actualitzat el

El Servei Català de la Salut (CatSalut) ha publicat els resultats del darrer Baròmetre Sanitari de Catalunya, que recull anualment la valoració de la població sobre l’assistència sanitària pública de Catalunya i d’alguns dels seus serveis. L’enquesta està realitzada pel CatSalut, amb la col·laboració del Centre d’Estudis d’Opinió (CEO) entre el 9 i el 31 d’octubre del 2017. També s’han fet públics els resultats de les enquestes PLAENSA que recullen l’opinió dels ciutadans que han utilitzat els serveis sanitaris.

Segons el Baròmetre Sanitari, els ciutadans de Catalunya valoren amb un notable l’assistència sanitària, concretament amb una nota de 7,2 sobre 10. Aquesta valoració s’ha incrementat any rere any fins arribar a 0,4 punts respecte l’any 2014, en què es valorava amb un 6,8 sobre 10. Pel que fa als serveis sanitaris, el més ben valorat és el de l’atenció hospitalària (amb un 7,4), seguit de l’atenció primària (amb un 7,36).

L’opinió dels usuaris

Les enquestes PLAENSA indiquen que els usuaris que han utilitzat els serveis d’atenció especialitzada ambulatòria fan una valoració d’un 7,9. Els aspectes més ben valorats són el tracte del personal d’infermeria i el respecte cap a la seva intimitat. D’altra banda, l’aspecte amb pitjor valoració és la quantitat de persones que es troben a la sala d’espera i el temps d’espera entre sol·licitud i dia de visita.

A l’enquesta d’enguany també s’ha valorat l’opinió dels ciutadans que han passat pels serveis de cirurgia major ambulatòria. El grau de satisfacció d’aquests pacients és de 8,6 i un 92% tornarien a triar el mateix hospital. L’aspecte més ben valorat és l’atenció rebuda per part del personal d’infermeria i l’atenció rebuda durant les proves preoperatòries, i el més mal valorat és el temps d’espera fins la intervenció.

També s’ha dut a terme un estudi de satisfacció sobre l’assistència sanitària telefònica 061 CatSalut Respon. Els usuaris del servei han valorat amb un 8,4 l’atenció rebuda i un 93% dels enquestats tornarien a utilitzar-lo. Pel que fa al transport sanitari no urgent els usuaris valoren el servei amb un 8,6. L’aspecte més ben valorat és l’amabilitat i professionalitat del personal de l’ambulància, tant de l’acompanyant com del conductor. Es destaca positivament que el transport sigui de porta a porta. Els usuaris preguntats per la recepta electrònica valoren amb un 8,8 la utilització del servei. La gran majoria no ha tingut problemes a l’hora de disposar dels medicaments i no se’ls ha donat més quantitat de la que necessitaven. Altres serveis que s’han valorat aquest any són els serveis d’oxigenoteràpia a domicili i les teràpies de pressió positiva contínua a les vies respiratòries (CPAP). Pel que fa al servei  d’oxigenoteràpia a domicili els usuaris valoren el servei amb un 9,1 i asseguren que se senten en bones mans. Pel que fa a les teràpies de pressió positiva contínua a les vies respiratòries el grau de satisfacció dels usuaris és de 8,7.