«És escandalós que hagin organitzat la caixa escènica del Metropol per a una empresa privada»

El fill de l’arquitecte Jujol critica la gestió que fa l’Ajuntament de l’edifici modernista

Per . Actualitzat el

L’Ajuntament de Tarragona i Trono Serveis Culturals, SL van signar un conveni el passat mes de gener per tal que la caixa escènica del Teatre Metropol esdevingui la seu estable de la programació de petit format de l’empresa teatral tarragonina. El pacte té una vigència de tres anys i inclou el pagament per part del consistori de 10.000 euros anuals a la Trono. Una de les conseqüències colaterals d’aquesta iniciativa és la pèrdua de la programació estable de l’únic teatre modernista que hi havia en actiu a Catalunya. Josep Maria Jujol, fill de l’arquitecte que va fer el Metropol, lamenta aquesta iniciativa i la seva durada. «És una notícia molt trista, perquè en tres anys es pot fer tot de nou», comenta.

Jujol fill considera que «és exageradíssim» tancar el teatre durant tres anys. Parlant amb la consellera de Cultura de l’Ajuntament de Tarragona, Begoña Floria, veiem que potser no està tan equivocat, ja que, tal com afirma,  «a finals d’abril s’enllestirà la primera fase de l’obra, que inclou la restauració del parquet, entapissat de les butaques i arranjament de la lluminària i d’una zona del sostre que estava cremada». La segona fase, la impermeabilització i la climatització, «durarà dos o tres mesos i la farem quan ho considerem més pertinent». Si les obres duren tan poc, és difícil entendre que se cedeixi la caixa escènica a una empresa privada fins al 2021.

Cal recordar que la Sala Trono va haver de tancar les portes l’any passat després que es fes públic que l’equipament (cedit de franc pel consistori) no tenia la llicència corresponent a les activitats que realitzava. Segons fonts consultades per aquest diari, la conselleria de Cultura d’aleshores, capitanejada pel regidor d’Units per Avançar, Josep Maria Prats, juntament amb el seu càrrec de confiança i membre fundador de la Trono, Nei Torrell, hauria ofert la gestió del Teatre Metropol a Trono Serveis Culturals SL. Una proposta que l’empresa cultural hauria declinat davant la dificultat de gestionar un espai de més de 500 localitats de manera rendible.

Més tard, encara durant la gestió de Prats i Torrell a Cultura, s’hauria elaborat el conveni actual, que sí que hauria estat acceptat pels responsables de la Sala Trono. Aquest document s’havia de fer públic l’any passat, però la dimissió de Prats va endarrerir-ho fins a l’arribada de la consellera actual, Begoña Floria. En aquest sentit, Floria només ha dit que «el conveni ja estava tancat amb ells i també és veritat que la Trono té un paper destacat a la ciutat».

Jujol fill, en canvi, lamenta el nou ús que es farà durant els pròxims tres anys del teatre que va construir el seu pare: «que hagin organitzat la caixa escènica per a una empresa privada em sembla escandalós. Perquè allò és de tots, és municipal». Per Floria, la cessió és «una bona solució parcial mentre es decideix on va la Trono», recorda que «la cultura s’ha de subvencionar» i que la Trono «té instrucció de facilitar i posar-se d’acord amb la gent que vulgui programar en aquell espai».

El Metropol s’obrirà puntualment

Amb tot, Floria ha assegurat que el Teatre Metropol s’obrirà completament en casos concrets: per dur-hi a terme el lliurament dels Premis Literaris, el Festival Eclèctic, la mostra Teatre Escolar i els Pastorets de la Salle, entre altres. «Inicialment, el projecte de reforma preveia tancar el teatre del tot (durant tres anys), el que passa és que ara jo ho he replantejat», ha explicat la consellera, fent referència a les intencions de Prats. Per fer-ho realitat, caldrà adaptar els actes al calendari de la Sala Trono Armanyà i desmuntar parcialment o totalment les grades que hi ha a l’escenari per fer les representacions de la Sala Trono-Armanyà. Floria admet que, al mes de desembre, s’hauran de desmuntar completament les grades de l’escenari per poder-hi fer Els Pastorets.

Josep Maria Rota, responsable de la representació d’Els Pastorets de la Salle, reconeix que tot i que «ha estat interessant fer Els Pastorets a un altre teatre, també ha significat una ruïna total» per calendari, escenografia, nombre de passis i pagament per l’ús del Teatre Tarragona. Rota celebra poder tornar a fer Els Pastorets al Metropol, però tem que l’Ajuntament aprofitarà la represa per cobrar-los el lloguer de la sala. En aquest punt, Floria no s’ha pronunciat però és evident que els muntatges i desmuntages que caldran per canviar l’orientació del teatre tindran un cost que algú assumirà.

El cas d’Els Pastorets és un de molts, però. No eren poques les entitats i escoles que feien servir el Metropol per realitzar-hi les seves representacions i que, durant els tres pròxims anys hauran de renegociar-ne l’ús, tot i que el teatre modernista que tant estima l’arxiconegut John Malkovich, no estarà en obres.

Roger Miralles, arquitecte coneixedor de l’obra de Jujol que va treballar amb Josep Llinars en el Pla director de Vistabella, remarca que, en general, «el patrimoni s’ha mantingut, no perquè sigui un bé cultural, sinó perquè s’utilitza. Els edificis estan per utilitzar-se i, si no, perden el seu sentit».

Certament, la caixa escènica té un ús assegurat, però parafrasejant l’arquitecte Jujol, «el vaixell que conduïa els espectadors cap al mar de la salvació» es quedarà en dic sec fins al 2021.