La Xarxa de Santa Tecla, al costat dels estudiants

Tots els centres de l’entitat sanitària i social acullen de manera permanent grups d’estudiants que hi realitzen les pràctiques

Per . Actualitzat el

La formació dels estudiants que es preparen per exercir com a professionals sanitaris inclou una etapa molt important que és la que els permet prendre contacte amb l’àmbit laboral en el qual desenvoluparan la seva tasca. Aquesta etapa són les pràctiques, les quals ocupen bona part del període de formació d’aquests futurs sanitaris. La Xarxa Sanitària i Social de Santa Tecla, en la seva història institucional, sempre ha estat vinculada en la formació de professionals de la salut, especialment dels professionals d’infermeria i auxiliars d’infermeria, per als quals és imprescindible la realització de pràctiques en les institucions sanitàries, ja que són la millor oportunitat per desenvolupar i complementar els coneixements adquirits en la formació acadèmica. Hem parlat amb els diferents grups de professionals que tutelen els grups d’estudiants ens els centres sanitaris de la Xarxa de Santa Tecla per conèixer amb més profunditat com es desenvolupen i quina importància tenen aquestes pràctiques en la formació dels futurs sanitaris.

Atenció Primària

 Estudiants d’infermeria en pràctiques amb les seves tutores.

Fer pràctiques en un centre Centre d’Atenció Primària és cabdal per als estudiants d’infermeria, ja que és a les Àrees Bàsiques de Salut (CAP i consultoris) on els joves poden tenir un tracte més directe i continuat amb els pacients i els seus entorns familiars. A l’atenció primària la formació d’un estudiant en pràctiques passa per aprendre les tècniques en infermeria sota la supervisió dels seus tutors i tutores, però sobretot per aprendre a comunicar-se amb l’usuari, a humanitzar tot allò que s’ha après a les aules i a començar a fer pedagogia sanitària entre la població. En el cas de l’atenció primària hem anat fins al CAP de l’Arboç, on hem pogut copsar l’experiència de dues joves de tercer curs l’escola d’infermeria de Coma-ruga (Baix Penedès).

Hospital de Santa Tecla

Estudiants d’Auxiliar d’Infermeria en pràctiques amb l’equip de tutores.

Des de l’hospital de la Rambla Vella assenyalen que en unes pràctiques hospitalàries profitoses per als estudiants, el paper del infermer/a tutor/a és clau, ja que assumeix, de manera voluntària, la implicació en l’aprenentatge pràctic i clínic dels estudiants, essent el seu referent i suport pedagògic d’una manera planificada i coordinada conjuntament amb el professor/a de la Universitat Rovira i Virgili.
Els professionals d’infermeria de l’hospital de Santa Tecla que assumeixen el rol de tutor ajuden els estudiants en pràctiques a integrar els coneixements teòrics en la realitat assistencial, proporcionant-los la guia i suport necessari i des de la seva valuosa experiència professional acompanyen als estudiants i els ajuden a construir un pensament científic, a desenvolupar el seu propi judici clínic i a fer una valoració ètica de les vivències que tindran durant la seva estada al centre.
Els estudiants en pràctiques del grau d’infermeria, així com els del cicle formatiu de grau mitjà d’auxiliar d’infermeria ja han superat part del currículum específic i disposen dels coneixements bàsics per a implicar-se en les cures dels pacients i les seves famílies, acompanyats en tot moment pels seus tutors d’infermeria o auxiliars d’infermeria que vetllen pel benestar, confort i seguretat dels pacients.

Hospital del Vendrell

Estudiants d’Infermeria i  d’Auxiliar d’Infermeria en pràctiques amb els seus tutors.

Per la seva banda, l’Hospital del Vendrell és un dels centres docents de referència, on els estudiants del Grau en Infermeria de la Universitat Rovira i Virgili del Campus Baix Penedès poden realitzar les seves pràctiques. L’objectiu principal de l’aprenentatge és introduir l’estudiant en l’àmbit de les pràctiques clíniques on adquirirà els coneixements necessaris per ajudar els pacients i les seves famílies en les necessitats humanes bàsiques en la promoció i prevenció de la salut, orientant el cuidatge a la millora de la qualitat de vida, des de la perspectiva de l’autoconeixement i del coneixement de la persona i família.

Durant aquest procés d’aprenentatge de les diferents assignatures, l’estudiant té assignat un tutor, infermer/infermera assistencial, que realitza una tutorització individualitzada, directa i continuada durant l’horari de pràctiques. Aquest tutor ha d’acompanyar l’estudiant guiant-lo en el seu aprenentatge, en l’aplicació de procediments, gestió de la unitat, en l’observació, vigilància, reflexió i acció; sense descuidar actituds de la relació d’ajuda, interrelació i integració en l’equip professional. Les pràctiques es realitzen de manera coordinada i amb un seguiment del procés d’aprenentatge per part dels tutors, amb sessions en petits grups per poder treballar més acuradament cadascun dels temes.

Residència de Ponent i Sociosanitari de Llevant

Estudiants d’Infermeria en pràctiques amb una de les tutores.

Estudiants d’Auxiliar d’Infermeria en pràctiques amb les tutores.

Estudiants d’Infermeria i d’Auxiliar d’Infermeria/Gerocultura en pràctiques amb les seves tutores.

Des de la seva obertura l’any 2012, la Residència de Ponent ha estat centre formador d’estudiants d’infermeria i auxiliars de geriatria amb l’objectiu d’apropar l’estudiant a l’àmbit laboral,

mitjançant la formació, des d’una vessant holística, entenent a la persona en tot el seu global.
Els auxiliars de geriatria i infermers arriben a les pràctiques des de l’institut i la universitat, un cop iniciat el seu primer any de formació. Els auxiliars fan dos anys de pràctiques, mentre que els estudiants d’infermeria en fan quatre.
En el primer any, tant l’infermer com l’auxiliar de geriatria, comencen a les plantes de residència per centrar-se en el cuidatge de les activitats bàsiques de la vida diària (ABVD), en l’atenció a la persona en tot el seu global i en com interfereixen els factors bio-psico-socials. A més s’introdueixen en la presa de constants vitals i en l’ús d’ajudes tècniques perquè es puguin familiaritzar amb els aparells d’electromedicina. En el segon any de pràctiques, passen a les plantes del sociosanitari, on troben amb un perfil d’usuari més complex i on les intervencions que es realitzen són la part més tècnica de la seva formació.
Els auxiliars de geriatria acaben aquí les seves pràctiques i ja poden accedir al món laboral una vegada finalitzats els seus estudis. Els infermers, durant el 3r i 4t any, fan les pràctiques al sociosanitari, on duen a terme la part més tècnica i amplien els coneixements sobre els fàrmacs, cures, apòsits, tècniques, visites mèdiques i coordinació entre els diferents professionals, així com l’abordatge des de les diferents àrees. L’objectiu és que la pràctica no sigui tan sols un pas més en la seva formació sinó que determini el seu futur i que puguin gaudir amb la seva tasca.
El centre sociosanitari Santa Tecla Llevant també col·labora en la formació dels alumnes des de la seva entrada en funcionament. Això ha permès que els alumnes puguin realitzar unes pràctiques formatives, no laborals, en un centre sanitari de referència del seu entorn, proper tant a l’institut com al domicili dels alumnes. L’objectiu de les pràctiques és el coneixement del món laboral i de l’empresa. Per a la majoria dels alumnes és el seu primer contacte amb el seu futur àmbit laboral. Més enllà d’això, els professionals del Centre Sociosanitari Santa Tecla-Llevant ensenyen els alumnes que ser auxiliar d’infermeria és un treball vocacional que té com objectiu la cura integral de les persones i els ajuden a adquirir actituds positives tant en l’aspecte professional com personal.

Fisioteràpia

Estudiants de Fisioteràpia en pràctiques amb les tutores

Com gairebé totes les professions sanitàries, la de fisioterapeuta necessita una formació teòrica àmplia i especialitzada alhora. Els alumnes del Grau de Fisioteràpia han de tenir contacte necessàriament amb els pacients per posar en pràctica allò que han après, però també han de tenir contacte amb l’entorn laboral per aprendre moltes altres coses com valorar la situació del pacient, marcar unes fites a assolir, i fins i tot, saber aplicar una mobilització o explicar els exercicis de la forma més adequada per a que el pacient els entengui i els pugui fer correctament.

El treball en equip amb companys metges rehabilitadors, terapeutes ocupacionals, logopedes o altres fisioterapeutes, amb qui compartiran objectius de tractament comuns és una altre dels hàbits que intentem transmetre des del Servei de Rehabilitació.
Per part del fisioterapeuta, el fet de tenir un alumne en pràctiques, és un element motivador que l’obliga a esforçar-se no solament a fer bé la seva feina, sinó a explicar als alumnes què està fent i per què.