«Treballarem per reduir el temps que passen els pacients a la sala d’espera»

Entrevista al coordinador mèdic de l’ABS Calafell, el doctor Edgar Zaballos

Per . Actualitzat el

El doctor Edgar Zaballos, metge de família i d’atenció comunitària, treballa a la Xarxa de Santa Tecla des de l’any 2002. De fet, hi va arribar per fer la residència i s’hi va quedar. Ha passat pel CAP de Vila-seca i per l’Hospital de Santa Tecla, on va treballar tres anys al servei d’urgències, tot i que la major part de la seva trajectòria professional l’ha desenvolupat a CAP de Torredembarra, on ha passat consulta durant anys. Des de fa un parell de mesos ha estat nomenat coordinador mèdic de l’Àrea Bàsica de Salut (ABS) de Calafell, des de la qual la Xarxa de Santa Tecla presta servei d’atenció primària a una població censada de 25.000 habitants i a una gran bossa de població flotant atreta per les segones residències i pels atractius turístics de la costa del Baix Penedès.

Què representa per a vostè ser coordinador mèdic d’una ABS com la de Calafell?
Tant professionalment com personalment, és un autèntic repte. Assumeixo responsabilitats noves, sobretot pel que fa a gestió de recursos i de coordinació d’equips, que no havia desenvolupat mai al llarg de la meva carrera. Estic molt motivat en aquesta nova etapa i confio que, amb el treball de tots els companys i companyes, puguem implantar millores que apropin el servei a l’excel·lència. En aquesta línia ens marquem com a objectius la millora en el servei d’atenció continuada i la implantació d’unes polítiques de formació continuada de l’equip.

Ha deixat, doncs, de tenir tracte amb els pacients?
No, no, continuo passant consulta i fent guàrdies. Intento en la mesura del possible mantenir el contacte amb el pacient perquè és el que més m’agrada i el principal motiu pel qual vaig estudiar Medicina. És cert que no passo tantes consultes com quan estava a Torredembarra, perquè ara tinc altres responsabilitats.

Quines diferències ha detectat entre Torredembarra i Calafell?
El nombre de població atesa és similar. L’estructura de les ABS, però, són diferents. Torredembarra inclou un bon grapat de consultoris als pobles de l’entorn de Torredembarra, mentre que aquí la població de l’ABS està concentrada al municipi de Calafell, on tenim el CAR i únicament el consultori de Segur de Calafell. Quant a la tipologia dels pacients, m’atreveixo a dir que Calafell, sobretot per l’efecte de la segona residència, està més envellida que la de l’ABS de Torredembarra, on hi ha més famílies joves que resideixen tot l’any. Això comporta que sigui una població exigent i que utilitza els serveis sanitaris d’una manera recurrent. És per això que aquí a l’ABS és molt important l’equip de professionals dedicat a practicar accions de salut comunitària adreçades a la ciutadania en matèria de prevenció i educació sanitària.

Quanta població té assignada l’ABS de Calafell?
Tenim assignada una població de 25.000 persones, que són les que estan censades actualment al municipi. Però Calafell és un lloc turístic i de molta segona residència, sobretot a la urbanització de Segur, cosa que fa que la pressió assistencial als nostres dos centres sigui molt més elevada del que correspondria a una població sense població flotant. Ara, des de la Xarxa de Santa Tecla s’està treballant per ampliar la plantilla de metges amb una incorporació al consultori de Segur. Al CAR de Calafell els contingents són els més alts de tota la Xarxa i s’acosten o superen els 2.000 pacients per metge. Està clar que això crea una demanda a la qual és més difícil donar resposta en temps òptim, estem lluitant per aconseguir una millora en aquest àmbit també.

Quants professionals integren l’equip mèdic de l’ABS de Calafell?
En aquests moments som un equip de 12 metges de família (7 a Calafell i 5 al consultori de Segur), tres pediatres (2 a Calafell i un a Segur), un metge d’Atenció Continuada i un metge d’incidències. El metge d’incidències permet cobrir qualsevol eventualitat que pugui tenir algun dels companys i companyes. La veritat és que, a banda d’un servidor i dues metgesses que acaben d’incorporar-se després d’haver fet la residència, tenim un equip molt experimentat i que  coneix molt bé el municipi i la seva població.

Com creu vostè que la població de Calafell valora el servei prestat per l’ABS?
En línies generals, els nostres pacients confien molt en el seu metge i estan molt satisfets  pel tracte rebut per part de tot l’equip de professionals, tant del CAR com del consultori de Segur. En el costat negatiu, crec que part de la ciutadania té la percepció que ens falten metges, sobretot al servei d’atenció continuada, que és l’encarregat d’atendre les visites espontànies que ens arriben al llarg del dia.
La gran majoria de les queixes que ens arriben són pels temps d’espera en les visites d’atenció continuada i és per això que potenciarem el servei amb l’objectiu d’ampliar l’atenció continuada les 24 hores del dia. Amb aquesta acció podrem absorbir tot el volum de visites no programades que ens arriben i donar-li a cadascuna la resposta que requereixi. És important aplicar mesures perquè la gent no hagi de passar-se hores a les sales d’espera.

I és possible ampliar el nombre de professionals?
Com he dit abans, ja estem per la labor d’ampliar l’equip. Ara s’incorpora un nou metge al consultori de Segur de Calafell, fet que ajudarà a redistribuir el nombre de pacients. Pel que fa al CAR de Calafell, tots coincidim que caldria incorporar un o dos metges, però el cert és que actualment és molt difícil trobar professionals per contractar. Encara que sembli increïble, no hi ha metges disponibles al mercat laboral. I això és un problema que ja arrosseguem des de fa uns quants anys.