Un grup d’empresaris presenta una «Rambla del Mar» per reinventar Tarragona

L’associació Empresaris de Tarragona proposa que s’eliminin les vies ferroviàries del litoral marítim

Per . Actualitzat el

L’associació Empresaris de Tarragona (EdT) s’ha creat per donar a conèixer un projecte que volen que «la societat tarragonina es faci seu». La «Rambla del Mar» aposta per l’eliminació de les barreres ferroviàries al front marítim de Tarragona per vertebrar la ciutat i la seva connexió amb els municipis veïns.

«Tarragona té 18 quilòmetres de contacte directe amb el mar, però amb una barrera massa important que ens fa viure d’esquena al nostre Mediterrani. És hora que ens replantegem la ciutat, per obrir-la en els pròxims anys cap a les platges i el port sense la barrera que representa la xarxa de vies que ens en separa avui», ha explicat el seu president, Sebastià Cabré, acompanyat d’Íñigo Rosell, president de Tarragona Apartaments Turístics i Hostels, i Joan Tous, president del Col·legi d’Arquitectes a la Demarcació de Tarragona.
La primera premissa per al desenvolupament d’un eix com el que dibuixa la Rambla del Mar implica, –segons l’enginyer i autor del document director, Joan Miquel Carrillo–, enterrar la implantació del «tercer fil» i donar una solució lògica a la sortida de mercaderies –incloses les perilloses– del Port de Tarragona i del clúster petroquímic.  Segons EdT, hi ha alternatives viables (en temps i cost) d’aprofitament de trams de l’antiga Reus-Roda per resoldre l’equació. EdT, que impulsa una Fundació empresarial per promoure des de la societat civil la reforma de la franja litoral de Tarragona, treballa amb un termini de cinc anys i un pressupost aproximat de 85 milions d’euros.
«A la dècada que finalitza, el 2020, es definirà la inserció del Corredor Mediterrani ferroviari sobre el Camp de Tarragona; es tracta d’una oportunitat estratègica que es donarà una sola vegada en aquesta generació», ha reflexionat Cabré, i Tarragona pot aprofitar-la per donar solució a problemes endèmics, tant en el cas del tràfic de mercaderies com de viatgers.
Un cop aconseguida una solució per al trànsit per tren, el projecte de la Rambla del Mar s’endinsaria en terreny de la configuració urbanística, amb «una nova centralitat per al Serrallo i la Part Baixa». Entre les idees més atractives que s’hi estudien hi ha la construcció del nou barri de la Marina al voltant del carrer del Mar i del Moll de Costa, amb 60.000 metres quadrats disponibles «avui ocupats per vies de tren en desús, material ferroviari i equipaments fàcilment reubicables».
La possible eliminació de les vies, a més de l’espai de l’actual estació de Renfe, permetria fer realitat l’anhelat passeig marítim a Tarragona i permeabilitzar l’accés als equipaments (Port Esportiu, Marina Tarraco…) i elements patrimonials (Fortí, Savinosa…) , així com reforçar tota la protecció mediambiental dels corredors fluvials, la Platja Llarga i l’Anella Verda.
L’associació Empresaris de Tarragona (EdT), de recent creació, aglutina més de 120 empresaris i professionals de la ciutat.