El Port de Tarragona supera la barrera dels 50.000 creueristes el 2017

El 60% dels creueristes es queden a visitar Tarragona ciutat per lliure o bé amb excursions organitzades

Per . Actualitzat el

El creixement dels creueristes que han passat per Tarragona enguany ha crescut un 284% respecte al 2016. Si l’any passat tancava amb gairebé 13.400 creueristes, aquest 2017 ha vist com més de 51.000 passatgers han anat a bord dels 37 creuers que han atracat al port de Tarragona (15 més que el 2016). L’Autoritat Portuària xifra en 3,9 milions d’euros l’impacte econòmic d’aquests turistes vinguts al territori per mar. «A banda, també té un impacte com a Port de Tarragona, perquè projecta el nostre nom», reconeix el president de l’ens tarragoní, Josep Andreu.

Aquest impacte social i econòmic és molt important per al territori però ho és especialment per a la capital. Tarragona ha sumat prop de 30.000 visitants més gràcies a aquests creuers. Una xifra que només es fixa en aquells passatgers que fan escala a la ciutat i que no inclou els més de 14.000 creueristes que embarquen o desembarquen a Tarragona. La capital de la demarcació és, amb diferència, la què més es beneficia d’aquest trànsit de creuers, ja que el següent destí més sol·licitat és Barcelona, amb gairebé 2.000 contractacions per dur a terme una visita d’unes hores. Amb més de 1.500 contractacions el segueixen les excursions al Monestir de Poblet, el paquet Reus i Cambrils; i PortAventura World.

Tarragona també és el destí més ben valorat pels turistes, que li donen una nota mitjana de 9 amb contraposició amb el 6,8 que rep Barcelona. El paquet Reus i Cambrils també rep bona nota amb un 8,1 i la resta d’excursions sumen una mitjana de 8,4.

Per nacionalitats, i atès l’origen de la companyia Costa Cruceros, els italians són els més assidus, seguits pels espanyols. Sumen el 38% i el 23%, respectivament. Els segueixen els creueristes del Regne Unit (13%), de França (5%) i dels EUA (5%). Per edats, des de l’Autoritat Portuària han detectat un creixement de la franja de 35 a 54 anys, en detriment de la franja que era majoritària abans de l’entrada de Costa Cruceros, l’anomenada premium, «jubilats amb elevat poder econòmic que són majoritaris en els altres creuers que no són de Costa Cruceros», explica Andreu.
Pel que fa a la despesa, segons una enquesta elaborada des del Port de Tarragona, prop d’un 40% dels creueristes que fan escala al territori compren souvenirs i gairebé un 20%, roba. Andreu considera que s’ha de potenciar el consum en bars i cafeteries, que és de poc més del 8%, i ha anunciat que «ja s’està treballant per elaborar elements atractius com ara una ruta de tapes que coincideixi amb les estades dels creuers». En aquest sentit, des de la Cambra de Comerç de Tarragona, present a la taula estratègica de creuers, s’apunta que ja hi ha més de 80 establiments que hi participen i que se’ls estan oferint tallers de formació per atendre les necessitats dels creueristes.

Quan ens fixem en el consum dels viatgers, Andreu recorda que aquestes estadístiques no inclouen els passatgers que embarquen o desembarquen a Tarragona (un 28% del total) ni la tripulació. Uns impactes econòmics que s’analitzaran en l’estudi de l’any vinent.

El que sí que s’ha analitzat és el grau de satisfacció dels creueristes que han passat per Tarragona, destí que en un 65% ha complert les expectatives i en un 27% les ha superat. Això fa que un 63% segur que recomanaria el destí i un 26% potser sí

Nou rècord pel 2018

Si aquest any ha estat molt bo per al negoci de creuers de Tarragona, el que ve es preveu que encara serà millor. «Costa Cruceros demostra que aposta pel territori i portarà més creuers i més grans», anuncia el president del Port. Concretament, es passarà dels 37 creuers als 55 i es calcula que s’incrementarà el nombre de passatgers en un 56%, arribant als 80.000. A banda, el Costa Victòria, amb una capacitat de 600 passatgers més que el que han emprat aquest any, serà la nova embarcació que donarà servei al territori. Un buc de més de 250 metres d’eslora que pot encabir prop de 2.400 passatgers.

L’itinerari de maig a setembre serà el mateix d’aquest any: sortida de Tarragona un divendres; dissabte, dia de navegació; diumenge, Savona (Itàlia); dilluns, Òlbia (Sardenya); dimarts, Maó; dimecres, Eivissa i dijous, Palma per tornar a Tarragona el divendres. L’abril, en canvi, es visitarà Marsella (França), La Spezia (Itàlia) i el port proper a Roma, Civitavecchia, en detriment d’Òlbia, Maó i Eivissa.