N-340, una oportunitat per al Penedès

Per . Actualitzat el

 

La setmana passada sentíem que existeix un principi d’acord entre la Generalitat de Catalunya i l’Estat espanyol per tal que l’autopista AP-7 sigui gratuïta per als desplaçaments diaris entre Vilafranca del Penedès i Ulldecona. Es tracta d’un principi d’acord per solucionar parcialment la problemàtica del col·lapse que pateix aquesta via mil·lenària que és l’N-340 i que afecta greument la mobilitat interna del Penedès.

A partir de la posada en marxa de l’acord, la mobilitat entre Vilafranca del Penedès i el Vendrell millorarà i es potenciaran les interaccions entre ambdues capitals penedesenques i els territoris comarcals també. Però cal millorar un altre aspecte en paral·lel a la problemàtica de l’N-340 i que en els treballs del Pla Territorial del Penedès (PTP) s’han posat sobre la taula; entre les dues capitals penedesenques no hi ha cap sortida d’autopista entre Vilafranca del Penedès Sud i el Vendrell, no tenim cap «porositat» amb el territori, el que comporta un efecte «tub» entre aquestes dues capitals comarcals. És per això que al PTP hem proposat que hi hagi una sortida a l’altura de Banyeres del Penedès, a la confluència de la carretera entre Llorenç del Penedès i l’Arboç. També s’ha proposat una segona sortida al Vendrell, a l’encreuament entre l’AP-7 i la carretera C-51, precisament per millorar la «porositat» d’aquesta infraestructura al territori i millorar la seva accessibilitat a la resta de les comarques i al mateix temps eliminar l’efecte «tub».
Però el que cal remarcar d’aquest acord és la possibilitat de convertir l’N-340 en eix urbà i vertebrador del Penedès des de l’Ordal fins a l’Arc de Berà. Tot i que de moment els beneficiaris de la mesura seran els desplaçaments diaris entre Vilafranca del Penedès i Ulldecona, amb el projecte de la Vinyeta del conseller Rull es pot començar a intuir la carretera de l’N-340 com un eix cívic i dinamitzador de les realitats urbanes que trobem entre l’Ordal i l’Arc de Berà.

Actualment ja tenim exemples de com l’N-340 s’ha convertit en un eix vertebrador dels nuclis urbans en els trams que ha aconseguit desviar el trànsit, Santa Margarida i els Monjos, el Vendrell i la mateixa Vilafranca del Penedès són tres bons exemples d’on l’antic traçat de l’N-340 s’ha integrat al municipi.
De cara a un futur amb la implementació de la Vinyeta a tot el país, l’N-340 es pot convertir en un actiu pel conjunt del Penedès. Un actiu des del punt de vista de l’ordenació de les mobilitats a molts dels municipis per on passa i també creiem que en un actiu turístic.

L’N-340 es pot convertir en una carretera de l’enoturisme del Penedès i del turisme en general al territori. Des de l’Arc de Berà fins a l’Ordal podem trobar tot un conjunt d’actius turístics que poden ser promocionats en la seva globalitat, des dels mateixos municipis fins a tot el patrimoni penedesenc que trobem al llarg del seu recorregut.

L’N-340 pot ser l’espina dorsal per gaudir del Penedès, un cop sigui desviat tot el trànsit cap a l’autopista AP-7, i també pot ajudar a millorar la urbanitat de municipis que han crescut molt ràpidament en els darrers anys, i molts municipis on la N-340 dividia l’entramat urbà a banda i banda, com passa enmolts municipis amb el traçat ferroviari.

L’N-340 ben entesa esdevé una oportunitat pel territori, i un potenciador del que volem entendre i fer entendre per Penedès.