Costa Cruceros obre el camí per ser l’alternativa a Barcelona

L’aposta de la naviliera italiana consolida la Costa Daurada i obre la porta a atraure noves línies davant la massificació que es registra al Port de Barcelona

Per . Actualitzat el

Fa menys d’una dècada parlar de creuers a la Costa Daurada era impensable. Avui, la utopia de portar creueristes a les nostres comarques ja és una realitat consolidada, sobretot a partir d’aquest passat cap de setmana, amb la posada en marxa de la línia regular de Costa Cruceros, amb la seva base establerta al Port de Tarragona. L’aposta de la naviliera italiana per la Costa Daurada és un salt qualitatiu importantíssim per al territori, que fa anys que treballa per esdevenir destinació de creuers turístics alternativa a la ciutat de Barcelona. Per la capital catalana passen cada any més de 2 milions de passatgers i és evident que es mou en una altra divisió. Però el Port de Barcelona comença a mostrar símptomes de congestió en un sector altament exigent i el Port de Tarragona, a menys d’una hora per carretera, té l’oportunitat de convertir-se en destinació alternativa per a les navilieres que busquen renovar la seva oferta per als turistes amants de les travessies marítimes. L’aliança amb Costa Cruceros, a banda d’aportar dinamisme i projecció al territori, és una carta de presentació immillorable per a futures accions comercials per atraure nous creuers.

Més enllà dels 25.000 passatgers que sortiran des de Tarragona aquest estiu amb la posada en marxa de la línia regular de Costa Cruceros (17 sortides amb uns 1.700 passatgers a bord en cadascuna), l’aposta de la naviliera italiana és la consolidació d’un projecte que fa anys va impulsar el Port de Tarragona amb la col·laboració de la resta d’agents turístics de les nostres comarques. Per a Josep Andreu, president del Port de Tarragona, «veure salpar el neoRiviera és molt important per al Port de Tarragona i per al territori, ja que per primera vegada som port base d’una línia regular de creuers i no podíem tenir millor partner que una naviliera com Costa. Consolidem el nostre projecte i aportem una gran projecció a la nostra marca Tarragona». En una línia similar s’expressava l’alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros: «Aquest creuer és un punt d’inflexió, ja que hem treballat durant 10 anys per aquest moment. A més a més, arriba tot just quan es comença a potenciar la Marca Tarragona i l’any en què estem rebent més visitants».  Martí Carnicer, president del Patronat de Turisme de la Diputació, per la seva banda, assegura «que una empresa de referència i líder mundial s’hagi fixat en Tarragona i la Costa Daurada ens posiciona de manera única en l’oferta d’aquest tipus de producte a la Mediterrània». En resum, declaracions d’intencions del que ha de ser el futur dels creuers al territori com a alternativa a la destinació consolidada de Barcelona. A aquests 25.000 passatgers que sortiran i tornaran a Tarragona amb el neoRiviera, a més a més, Costa Cruceros afegirà uns 7.000 passatges més que faran escala a la capital tarragonina amb creuers procedents d’altres destinacions mediterrànies. Només amb Costa Cruceros, doncs, uns 32.000 creueristes descobriran Tarragona i la Costa Daurada aquest estiu. L’impacte econòmic a Tarragona d’aquest volum de passatgers, segons calcula Costa, seria de més de 2 milions d’euros. Les previsions del Port de Tarragona són que, al llarg de 2017, uns 45.000 viatgers de creuers passin per la seva terminal provisional.
Cal una nova terminal

Aquests 45.000 passatgers anuals culminen els objectius que el Port de Tarragona es va autoimposar  quan es va començar a parlar sobre la possibilitat de posicionar la Costa Daurada com a destinació de creuers. De fet, l’evolució dels darrers anys ha estat constant des de l’any 2012 i, ara per ara, amb la carta de presentació que comporta l’aliança amb Costa Cruceros, l’únic hàndicap  a l’arribada de nous creuers i noves línies regulars ve marcat per la manca d’una terminal adient. Fins ara s’ha estat treballant amb espai improvisat que presenta certes limitacions a l’hora d’atendre les necessitats dels creuers i els seus passatgers, fet que el Port de Tarragona ja ha decidit solucionar amb la creació d’una terminal provisional que serveixi per continuar creixent a l’espera de construir la terminal definitiva, projectada a l’entorn del Nàutic de Tarragona. Aquesta terminal provisional es farà aprofitant la construcció d’una nova esplanada multifuncional al dic dels Prats (davant de la platja de la Pineda) per utilitzar-la com a moll exclusiu de creuers. Aquestes obres podrien iniciar-se l’any 2018 per estar operatives l’any 2020.  Mentrestant, els vaixells més petits podran ser atesos a la marina Port Tarraco, mentre que els creuers de les navilieres seran atesos a l’esmentat espai provisional ubicat al dic de Llevant.