Respirar per aprendre

El projecte Respira i Aprèn reforça la importància de la respiració en el procés d’aprenentatge i maduració dels infants

Per . Actualitzat el

 

Respirar per relaxar-se, respirar per identificar les emocions, respirar per aprendre… respirar, respirar, respirar… Aquest fet que a tots ens sembla tan quotidià i tan senzill és molt més important del que sembla, i no tan sols per una qüestió tan evident com que és imprescindible per a la vida, sinó també perquè una respiració conscient proporciona múltiples beneficis tant als adults com als infants: amb la respiració es compensa el ritme del propi cos,  s’estableix una connexió efectiva entre el cos i el cervell i, en el cas dels infants, acompanya i estimula  el  seu procés maduratiu natural. Aquests són, a grans trets, els objectius del projecte Respira i aprèn, una iniciativa pionera que vincula l’aprenentatge dels infants amb una correcta combinació entre respiració i moviment i que actualment ja apliquen onze centres escolars de la ciutat.

Cristina Cosials és la impulsora d’aquest projecte, nascut a recer d’un altre projecte innovador  i únic a Catalunya com és el de Teatre a les Escoles, impulsat per l’Ajuntament de Tarragona a través de l’Institut Municipal d’Educació (IMET). Cosials explica que «l’activitat teatral du implícit el treball del cos, del moviment i, evidentment, de la respiració.  Tenint en compte que l’activitat de teatre no comença fins al tercer curs de primària, a partir d’una formació vaig veure la necessitat de preparar el cos al més aviat possible amb aspectes com la respiració i el moviment i amb activitats adaptades a les seves característiques».

Així va ser com, a partir de l’estudi dels principis d’altres  tècniques com el braingym, el massatge infantil, la psicomotricitat, l’optometria, etc., aquesta mestra i pedagoga va bastir un programa d’activitats basades en diferents exercicis que combinen respiració i moviment pensat perquè els infants el realitzin a la classe de manera habitual.

«El nom de Respira i aprèn respon a la idea que, amb una bona respiració, afavorim les condicions per a l’aprenentatge dels infants, d’acord amb les necessitats de cada etapa del seu desenvolupament: acompanyant el seu procés maduratiu natural i l’adquisició de la lectoescriptura i de processos reflexius quan ja són més grans… Els beneficis d’una correcta respiració, a més, es noten en la relaxació, els desbloqueig d’emocions, la concentració… cosa que afavoreix també el treball del grup classe.

Formació de mestres

Des del Centre de Recursos del Tarragonès, la Cristina fa cursos de formació per a mestres en aquest projecte, per tal que el puguin incorporar a la seva rutina diària a la classe, d’acord amb les seves necessitats.

És el cas d’Esther Rovira, mestra de P5 a l’escola de l’Arrabassada, que diàriament realitza els exercicis de Respira i aprèn des de fa vuit cursos. «Els beneficis els veus a llarg termini, però són molt notables… Nosaltres els fem dos o tres cops al dia per preparar-nos per treballar i ens ajuden moltíssim a l’hora de crear el clima idoni per realitzar qualsevol treball».

Per saber més sobre aquest projecte es pot consultar el blog https://respiraiapren.wordpress.com/