Pugen un 7,8% les reclamacions de consum i un 1,2% els casos resolts per mediació

3 de cada 10 reclamacions són per temes relacionats amb les telecomunicacions i internet

Per . Actualitzat el

La directora de l’Agència Catalana del Consum (ACC), Montserrat Ribera, acompanyada de la directora dels serveis territorials d’Empresa i Coneixement a la demarcació, Carme Mansilla, del subdirector d’Atenció als Consumidors, Josep Maria Recasens, i del subdirector de Disciplina de Mercat, Albert Melià, ha presentat avui a Tarragona la Memòria d’Actuacions 2016 de l’ACC de la demarcació de Tarragona. Entre les dades destaca que l’any passat es van presentar 2.572 reclamacions de consum, un 7,75% més que el 2015 i que es van resoldre 1.408 casos per la via de la mediació, un 1,22% més que l’any anterior.

En el marc de la presentació, la directora de l’ACC, Montserrat Ribera, ha valorat positivament les dades però ha assegurat que “ens agradaria millorar-les encara més”. La directora també ha explicat que “el consumidor cada vegada més utilitza d’altres canals per fer arribar les seves reclamacions o per informar-se” i en aquest sentit Ribera ha assegurat que “l’ACC seguirà reforçant aquests nous canals, com per exemple l’app, de la qual hem notat un creixement important de descàrregues”.

La directora de l’ACC ha avançat que “treballarem per augmentar el nombre d’establiments adherits a la JACC i arribar a més gent; l’escola de consum és una de les bones eines per fer-ho”.

Pel que fa a l’anàlisi de les reclamacions per sectors, les telecomunicacions i internet aglutinen el 31,3% del total; seguit dels serveis generals de consum (26%) —que inclou lloguer de vehicles en un altre país, serveis turístics contractats, comerç detallista i comerç en línia o Internet, activitats immobiliàries, diferents serveis empresarials, cursos, esdeveniments esportius, contractació d’entrades per a concerts i espectacles—; dels subministraments bàsics (aigua, llum i gas) amb el 20,2%; els béns de consum/productes (13,2%) —que inclou aliments, begudes, articles de vestir i calçat, articles d’oci (material esportiu, instruments musicals), aparells elèctrics per a la cura personal, joies, plata, rellotges i accessoris, articles per a la cura de nadons— ; el transport (3,8%); els serveis financers (3%); i la restauració i allotjaments turístics (2,3%). Al conjunt de Catalunya, l’ACC ha gestionat 14.640 reclamacions.

Endesa és la companyia amb més reclamacions a la demarcació de Tarragona seguida de Vodafone, Telefónica, Orange Espagne, Gas Natural, Vueling, Autoescola Europa, Carrefour, El Corte Inglés i Iberdrola.

Pel que fa a les denúncies, durant el 2016 es van interposar 173 a la demarcació de Tarragona, un 24,12% menys que en el 2015 (228). D’aquestes, més de la meitat (53,8%) va ser sobre altres serveis generals de consum, seguides dels béns de consum/productes (30,1%), serveis de telecomunicacions i internet (6,9%); d’electricitat gas i aigua (4%), aliments (2,3%), transport (1,7%) i financers (1,2%).

1.408 mediacions resoltes a la demarcació, un 1,22% més

El 2016, l’ACC va resoldre per mediació a la demarcació de Tarragona 1.408 casos, un 1,22% més que el 2015. El 50,9% (5 de cada 10) han estat per serveis de telecomunicacions i internet; seguit dels serveis d’electricitat, gas i aigua amb el 21,2%; el 15,3% per serveis generals de consum; el 7,2% per béns de consum; el 2,8% per serveis de transport; un 2% per serveis financers, i un 0,6% per restauració i allotjaments turístics. A tot Catalunya, es van resoldre 6.362 casos per aquesta via, un 17,97% menys que al 2015.

Pel que fa als arbitratges, l’ACC va dictar a la demarcació un total de 156 laudes, un 37,85% menys que al 2015. Aquesta caiguda s’explica per la finalització del procés de tramitació de les reclamacions per les preferents de Catalunya Caixa, iniciat a finals de 2012 i conclòs el 2015. Analitzat per sectors, el 94,23% han estat per serveis de telecomunicacions i internet, seguit a distància dels serveis d’electricitat, gas i aigua (el 3,85%) i d’altres serveis generals de consum (1,92%).

També cal destacar que l’ACC a la demarcació va rebre durant el 2016 un total de 3.912 consultes de consum, el que representa un 0,61% menys que a l’any anterior. D’aquestes, 1.382 van ser ateses pel Consell Comarcal del Baix Camp; 958 per l’ACC a Tarragona; 595 pel Consell Comarcal de l’Alt Camp; 466 per la Conca de Barberà; 420 pel Consell Comarcal del Baix Penedès; i 91 pel Priorat. A Catalunya es van rebre 41.029 consultes, un 19,29% menys que l’any anterior.

38 expedients resolts amb sanció

Durant 2016, les actuacions inspecció i control de mercat de l’ACC han derivat en 38 expedients resolts amb sanció (25 més que el 2015) amb un import de 262.305 euros.

Més de 2.800 productes alertats i 16.457 articles retirats

L’any passat es van registrar 2.874 productes alertats a Catalunya, un 2,64% menys que el 2015. El sistema d’alertes de consum s’emmarca en la política de protecció dels consumidors de la UE, amb un programa d’actuacions sobre productes potencialment perillosos, que permet evitar riscos per a la seguretat. Per tipologia de productes, el 25,83% de les alertes han estat per joguines, seguit del 21,25% per vehicles i motocicletes; el 18,33% material elèctric i lluminàries; el 7,50% mobiliari i articles de decoració; el 6,88% articles de puericultura; el 6,46% equips de protecció individual; el 4,58% roba i calçat; i el 3,13% alertes d’electrodomèstics.

Així mateix, l’ACC va retirar 16.457 articles del mercat. Per tipus de productes, la majoria dels articles retirats va ser material elèctric i lluminàries, joguines, electrodomèstics i equips de protecció individual.

982 establiments de Tarragona adherits a la JACC

La xifra d’establiments adherits al sistema arbitral a través de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC) a la demarcació va situar-se el 2016 en els 982, xifra que suposa un descens del 7,36% respecte l’any anterior. Al conjunt de Catalunya, els establiments adherits a la JACC van arribar als 8.031 i els de la demarcació de Tarragona representen el 12,23% del total.

Actualment, l’arbitratge de consum segueix sent un plus de qualitat que pot oferir una empresa als seus clients. La confiança que les empreses dipositen en aquest mecanisme es percep en l’augment que any rere any registra el cens d’adhesions a la JACC. Per això, un dels objectius serà aconseguir que més empreses encara, se sumin al sistema arbitral de consum.

Reforç de la tasca formativa als nens i adolescents i de la divulgació entre les entitats del sector comercial

La formació ha estat una altra de les prioritats de l’Agència al 2016, que s’ha orientat d’una banda a les escoles i d’una altra als agents econòmics. Pel que fa a les escoles, el curs 2015-2016, un total de 1.563 alumnes han passat pels tallers programats per l’Escola del Consum a Tarragona.