Volkswagen instal·larà un centre logístic al Port de Tarragona

El port tanca el 2016 amb una caiguda del 5% del tràfic però amb augment dels ingressos

Per . Actualitzat el

Port de Tarragona

El Port de Tarragona fa balanç d’un 2016 salvat pel valor afegit del tràfic i afronta un 2017 que requereix noves apostes davant d’un mercat canviant. L’arribada de Volkswagen i de Costa Cruceros corroboren que la diversificació està donant resultats i l’aposta pels equipaments del Port Ciutat són la part més visual d’unes inversions que durant els pròxims exercicis apostaran pel contradic dels Prats i la Xarxa Natura limítrofa, els centre logístics intermodals de Madrid i Osca i una solució prèvia al ZAL (Zona d’Activitats Logístiques) mentre es refà el projecte a petició de la Generalitat.

Tot i el 5% menys de tràfic que va registrar l’any passat el Port en comparació amb el 2015, els ingressos van ser superiors, passant dels 51,8 milions d’euros als 52,3. Això ve donat pel major valor afegit de les mercaderies comercialitzades i dona una major capacitat de generar recursos a l’ens que ja acumula tres anys amb més cash flow que inversions. «Estem fent calaix per afrontar futures inversions com el contradic dels Prats», ha anunciat el president de l’Autoritat Portuària de Tarragona, Josep Andreu, remarcant que «el valor del contradic no és només disposar d’un espai per operar els creuers, la primera raó es augmentar la protecció del litoral».

Pel que fa al 2017, Andreu ha admès que l’any no ha començat gairebé amb «un gener complicat que ens està lastrant tot i que el març ha estat millor que el de l’any passat». El mal comportament del tràfic de cru aquest primer trimestre ha estat una de les causes d’aquesta davallada però es preveu que, a l’abril, la situació es normalitzi, ja que va ser el mes de l’any passat durant el qual es va produir l’aturada de Repsol i, per tant, va disminuir substancialment el tràfic de cru. Amb tot, i malgrat que el tràfic de carbó ha pujat respecte al primer trimestre del 2016, Andreu admet que s’han de buscar alternatives als combustibles fòssils preveient una futura disminució de demanda, especialment de carbó. En el camp agroalimentari, en el qual el Port de Tarragona és referent estatal, també s’ha produït una davallada important de tràfic i, una de les solucions per millorar el comerç del sector, passa per la creació d’un centre logístic intermodal a Osca per augmentar la competitivitat. Finalment, Andreu atribueix la baixada en el trànsit de contenidors al conflicte de l’estiva que ha fet que alguns vaixells no fessin parada a Tarragona.

Enguany el Port preveu prop de 40 milions d’euros en inversions que majoritàriament aniran a parar a infraestructures per vestir el Moll de la Química i a la construcció de la passarel·la i el passeig marítim de la ciutat. Andreu destaca la important aportació privada que fan diverses empreses i que enguany assolirà els 24 milions d’euros, arribant així als més de 46,5 en tres anys. Altres bones notícies dins de l’àmbit privat són l’ampliació de línies de contenidors de Medkon Lines que, després de l’èxit connectant Tarragona i Turquia, enllaçarà la vila catalana amb Marroc i Algèria. Una altra empresa que aposta per Tarragona és Volkswagen que hi instal·larà un nou node logístic que implicarà un moviment de més de 70.000 vehicles l’any. En aquest sentit, Andreu lamenta que Tarragona segueixi perdent oportunitats per no tenir encara connexió ferroviària d’ample europeu i posa l’exemple de Mercedes que, en dos ocasions en quatre anys, ha descartat la ciutat per exportar vehicles a l’Orient Mitjà.

En l’àmbit dels creuers i, gràcies a l’acord amb la naviera Costa Cruceros, l’impacte econòmic del sector serà de 3,24 milions d’euros.