El territori estudia prohibir el trànsit de camions per l’N-340

Doble proposta: desviar els combois per l’AP-7 amb bonificacions als peatges i gratuïtat per al trànsit intern dels residents al Tarragonès nord i al Baix Penedès

Per . Actualitzat el

Hi ha acord entre Estat i Generalitat però no s’atreviran a posar-lo en pràctica sense el consens necessari al territori. Ara fa uns mesos la conselleria de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat i el Ministeri de Foment van idear una fórmula intermèdia per descongestionar el trànsit de l’N-340 sense necessitat de tocar els peatges de l’AP-7, que finalitza la concessió en el període 2019-2021 al seu pas per la demarcació. La proposta implica prohibir la circulació de camions per la nacional, els quals seran derivats per l’autopista amb bonificacions que podrien arribar al 50%, i alhora fer gratuït el trànsit intern dels residents per la mateixa autopista a la zona del Tarragonès nord i Baix Penedès.

Les reaccions a aquesta proposta, que el mateix conseller Josep Rull va compartir amb els alcaldes de la zona ara fa uns mesos, són contradictòries. Alguns municipis afectats la veuen com un avenç a l’espera d’aconseguir l’alliberament de l’AP-7 en els pròxims anys. Per contra, els transportistes acusen les administracions de voler culpabilitzar el sector de tots els mals estructurals de l’obsoleta nacional. Les plataformes veïnals continuen exigint l’alliberament de l’autopista de manera total i  immediata, ja que consideren que la gratuïtat per al trànsit intern dels residents no solucionarà els problemes de congestió i de seguretat que la nacional pateix en èpoques de màxima afluència turística al territori.

Mentrestant, la conselleria de Territori i Sostenibilitat no nega la proposta ni l’acord amb l’Estat, però tampoc no l’ha fet oficial a través del seu gabinet de comunicació. De la mateixa manera actua el Ministeri de Foment que, a més, ha canviat de ministre amb l’inici de la nova legislatura. Totes dues administracions, un cop la proposta s’ha filtrat a través dels mitjans de comunicació, resten a l’espera de l’evolució dels esdeveniments i d’avaluar el grau d’acceptació que pugui tenir entre les parts afectades.

La pilota a la teulada del territori

El debat entre alcaldes, transportistes i plataformes del territori està obert però és necessari a les portes d’un estiu que es presenta de rècord quant a afluència de turistes a la Costa Daurada. Un dels interlocutors de les reivindicacions del nord de la demarcació, l’alcalde del Vendrell, Martí Carnicer (PSC), celebra que hi hagi una primera proposta per començar a negociar. «Espero que avanci i es pugui anar modulant, que la puguem revisar i complementar i veure’n els efectes», ha apuntat. Carnicer assegura que «cal veure quines limitacions té i abordar les qüestions que calgui resoldre, com per exemple, la mobilitat dels turistes als quals s’ha de garantir «un bon servei i molta cura».

El director de la Federació Empresarial Autotransport de Tarragona (FEAT), Josep Lluís Aymat, no és, però, tan optimista. «L’única solució correcta és la gratuïtat de l’AP-7», insisteix Aymat, qui ha advertit que els transportistes tornaran a mobilitzar-se si finalment es prohibeix el pas dels camions per l’N-340. En aquest sentit, la FEAT esperarà que la Generalitat els notifiqui si aquesta és la mesura i reunirà els seus òrgans de direcció per decidir les mesures que cal emprendre.

La concessió de l’autopista AP-7 finalitzarà l’any 2019 a les Terres de l’Ebre i el 2021 a la zona del nord de la demarcació (Baix Penedès i Tarragonès). El govern de l’Estat ha informat que la seva intenció és no renovar-la o, en tot cas, modificar-la per trobar una alternativa definitiva a la manca del desdoblament de l’N-340.