L’avinguda de Carles Buïgas es transformarà en zona de vianants

Es farà aquest estiu en el marc d’una prova pilot

Per . Actualitzat el

Salou busca aplicar un canvi radical en la imatge que presenta l’avinguda Carles Buïgas i a tal efecte es proposa dur a terme una prova pilot aquest estiu del 2017 –a partir del mes de juny- en un tram comprès entre la rotonda del carrer Murillo i fins al carrer Saragossa. Es tracta de  testar l’acceptació popular de la proposta abans d’una possible execució definitiva d’una obra. L’objectiu principal d’aquesta actuació és donar prioritat als vianants, on actualment només hi ha un 30% de la superfície destinada a passeig- vers els vehicles en un entorn d’alta demanda i intensitat d’ús durant els mesos d’estiu.

Aquest matí, en roda de premsa l’alcalde Pere Granados acompanyat del regidor de Gestió de Territori, Marc Montagut, han explicat la proposta que utilitza materials reciclats, pintura i una il·luminació addicional per tal de crear un nou espai en aquesta artèria turística. Els treballs tindran en compte la temporalitat i l’ús efímer de l’acció. Els elements utilitzats seran reciclats i/o reutilitzats a més d’utilitzar elements senzills i quotidians, la qual cosa facilita el seu muntatge i desmuntatge i redueix la despesa de la seva instal·lació.

Granados ha explicat com «crearem un tapís de cercles grocs que donarà una sensació de major amplitud a la vorera ja que s’estendran a l’actual calçada i, per delimitar el pla vertical entre vehicles i vianants instal·larem un conjunt de bidons que donaran visibilitat i alhora protegiran el vianant». Els bidons, afegia, es col·locaran a poca distància de manera que sigui una mida suficient per impedir l’aparcament de vehicles entre ells. Finalment, clavats als bidons hi haurà uns pals lumínics que remarcaran el caràcter festiu de l’operació i augmentaran la seva visibilitat a la nit. La imatge resultant serà la d’un corredor lineal que coincideix amb els nous dominis del vianant. A més, es limitarà la velocitat dels vehicles a 10 quilòmetres per hora.

«Hem buscat donar una solució a un tram que representa aproximadament el 50% de la llargada de Carles Buïgas, i és el tram amb més intensitat d’ús ja que és la connexió entre el Passeig Jaume I i la platja». El batlle també ha insistit en que «és una de les artèries principals de Salou pel que fa a activitat comercial i d’oci i com a tal necessita ser qualificat i dignificat. Un canvi pot significar un motor per a la regeneració de tot l’àmbit, a més de tenir clar que hem de millorar el confort del vianant mentre camina a l’estiu i donar-li prioritat», apuntava. Aquesta proposta, com ha explicat l’alcalde, afectarà també la circulació a la zona, la qual deixa únicament un únic carril de vial pel pas de vehicles. Així es preveu que a l’estiu es permeti únicament el pas a veïns de la zona, i càrrega i descàrrega en un horari regulat i emergències, mentre que a l’hivern el pas de vehicles pot ser menys restringit. Granados, també ha afegit que des de l’Ajuntament s’ha sol·licitat el trasllat de les parades d’autobús que hi ha en aquest tram i pel qual circulen 140 autobusos diàriament.

Atenent la petició veïnal també se suspendran les llicències d’activitats per a sales de festa, discoteques i oci nocturn a la zona per tal de frenar el creixement de nous locals, amb previsió de traslladar-los al futur nou sector 04.

Per la seva part el regidor Montagut assenyalava que aquest carrer és, a més a més, una connexió amb nodes importants dintre del sistema viari i de vianants de Salou. «A tot aquest entramat hem volgut donar una resposta i ho hem fet amb la utilització d’elements senzills com la pintura per remarcar espais i donar prioritat al vianant sobre els vehicles», en un projecte que tindrà un cost d’uns 60.000 euros i que tindrà un caràcter provisional.

La proposta desenvolupada –que han treballat des del grups d’investigació Habitar de la URV i de la UPC- busca celebrar la transformació del carrer per tal que els usuaris siguin partícips d’aquest canvi, fent visible i notori aquesta nova fisonomia, i convidant-los a utilitzar l’espai públic fora dels límits als quals estaven acostumats. Montagut ha explicat que actualment, al voltant de l’Avinguda Carles Buïgas s’ha trobat que la superfície de domini públic representa només un 30% de la qual un escàs 38,41% és espai garantit per al vianant les 24h (voreres i carrers de vianants) ja que, el 20,35% està ocupat per parcs i jardins amb horari restringit i el 41,24% restant per vials. Aquest fet, afegit a que estem davant d’una àrea que rep 11.000 visitants en els seus moments de màxim estrès, només el carrer Saragossa, de caràcter comercial, i el camí de Ronda, un passeig davant del mar, són espais d’ús exclusiu per a vianants. Mentre que, a la resta, l’amplada de les voreres és inferior als 2m, exceptuant els eixos longitudinals est-oest i dues de les vies transversals nord-sud, el carrer d’Amposta i el carrer de Vendrell, fet que coincideix amb les zones arbrades.

Procés participatiu finalitzat

Cal destacar que tot aquest procés de canvi neix de la participació ciutadana ja que s’ha engegat un procés participatiu amb la implicació dels habitants de l’àmbit, del sector de la restauració, del comerç o l’allotjament turístic de la zona per arribar a una reforma integral i transversal. Precisament, ahir a la nit va tenir lloc la presentació dels resultats i conclusions d’aquest procés participatiu on s’ha dut a terme un treball tècnic realitzat en un seguit d’escenaris de futur possibles, havent facilitat que tots els agents de la zona hagin tingut l’oportunitat de reflexionar, debatre i decidir sobre el futur de la seva zona. L’alcalde ha assenyalat que “s’ha fomentat la participació ciutadana en el futur de la zona perquè estem convençuts que cal  potenciar la seva reconversió i transformació, de forma que tots els sectors, públics i privats, i siguin presents i prenguin consciència de la necessitat d’implicació conjunta i de treballar plegats en un projecte de futur i uns objectius comuns”.

El procés participatiu, que ha estat tutelat per l’empresa especialitzada CERES, ha comptat amb la participació d’una norantena de persones; des de comerciants, habitants de la zona, el sector hoteler així com restauradors i agents turístics de la zona.

Antecedents

Aquesta proposta neix arran de la signatura el passat mes d’octubre d’un contracte entre l’Ajuntament de Salou, la Universitat Politècnica de Catalunya i la Fundació URV per a la realització del projecte titulat  «L’espai públic i el comerç.  Proposta per a l’avinguda de Carles Buïgas en el tram delimitat entre l’avinguda del Principat d’Andorra i el carrer de Murillo. Estudis previs», realitzat pel grup Rum Lab + Habitar. Aquest encàrrec es conseqüència de dos encàrrecs previs que han estat desenvolupats des de l’any 2013 al voltant del denominat «àmbit de l’avinguda de Carles Buïgas».