L’A-7 estrena radar per tram en el seu pas per Tarragona

Els nous cinemòmetres van entrar en funcionament aquest dilluns i sancionaran els vehicles que superin la velocitat mitjana de 100 quilòmetres per hora

Per . Actualitzat el

RADAR-AP7

La velocitat és una de les causes directes més importants de la sinistralitat a les carreteres. Ja fa anys que la implantació dels radars fixos ajuda a evitar que els vehicles superin els límits de velocitat establerts. Malgrat tot, aquests aparells també tenen efectes negatius com ara les frenades sobtades que alguns conductors realitzen quan el veuen i van a velocitat massa elevada. Aquest és un dels motius pels quals el Servei Català de Trànsit (SCT) va apostar ja fa anys pels cinemòmetres de velocitat mitjana per tram, altrament dits radars per tram. Els primers aparells d’aquestes característiques que es van instal·lar a Catalunya van ser els del túnel de Vielha, fa gairebé set anys. Avui, comptant els dos que han entrat en funcionament a Tarragona aquest dilluns, ja són disset els controladors fixos de velocitat per trams arreu del país, cinc dels quals estan a la nostra província.

Els dos radars per tram situats en els dos sentits de l’A-7 a l’altura de Tarragona, que han començat a operar aquesta setmana després d’estar en període de proves, són els primers amb aquestes característiques que s’instal·len a les comarques de Tarragona, ja que els altres tres estan ubicats a les Terres de l’Ebre. Concretament, en els dos sentits de la N-340 entre Amposta i Sant Carles de la Ràpita, i a l’AP-7 entre Ulldecona i Amposta.

Aquests cinemòmetres, que controlen la velocitat no només en un punt concret, han demostrat ja la seva efectivitat i des del Servei Català de Trànsit argumenten que «per cada ubicació es produeix una reducció del 60% i el 70% de l’accidentalitat amb morts i ferits greus». Això es deu al fet que «és un sistema d’efectes més permanents i que evita frenades sobtades, a banda de ser un element dissuasiu de gran efectivitat sobre el comportament dels conductors». A més a més, des del SCT constaten que la seva presència disminueix en 10 quilòmetres per hora la velocitat mitjana de la via. «Davant la presència del radar, els conductors augmenten atenció i redueixen conductes de risc», admeten des del SCT.

El funcionament dels radars per tram és ben simple. Una càmera detecta la matrícula i l’hora exacta quan del vehicle passa pel primer punt de control. Uns quilòmetres després, una altra càmera torna a recollir la matrícula del vehicle i l’hora que passa. Tot seguit, el sistema calcula el temps que ha trigat el vehicle a recórrer el tram i si aquest temps és inferior a l’estimat, vol dir que ha anat per sobre de la velocitat reglamentària i és sancionat.

L’elecció dels trams ve determinada per criteris de priorització dels punts o trams viaris on és més necessari reduir la sinistralitat i els cinemòmetres estan senyalitzats a 700 i 1.000 metres de la seva ubicació per alertar als conductors.

Els dos aparells posats a l’A-7 a l’altura de Tarragona controlen la velocitat al llarg d’un tram de 4,1 km de longitud que té una Intensitat Mitjana Diària (IMD) de 47.973 vehicles en ambdós sentits. El límit màxim de velocitat permès en aquest tram és de 100 quilòmetres per hora.

grafic_radar_tram