Empresaris catalans i valencians fan pinya a Tarragona contra el centralisme de l’Estat

Uns 300 empresaris exigeixen un calendari real per al Corredor Mediterrani

Per . Actualitzat el

Els empresaris de la façana litoral mediterrània estan farts de la política ferroviària centralista que practica l’Estat espanyol. Així ha quedat reflectit aquesta setmana a Tarragona amb una cimera que ha aplegat més de 300 empresaris de Catalunya, València, Múrcia i Andalusia. La trobada, impulsada per l’Associació Valenciana d’Empresaris (AVE) ha servit per posar sobre la taula una vegada més les reivindicacions del teixit empresarial i industrial de la zona mediterrània d’Espanya, que es considera maltractada per la política ferroviària radial que des de sempre s’ha aplicat a l’Estat.

L’elecció de Tarragona per a la celebració de la cimera no ha estat causal, segons afirmava el president de l’Associació Valenciana d’Empresaris (AVE), Vicente Boluda, qui ha recordat que el «coll d’ampolla» entre Vandellòs i Tarragona és actualment l’únic tram de via única de la línia de la costa. Durant la trobada, l’empresariat ha exigit la posada en marxa del Corredor Mediterrani entre Algesires i la frontera amb França, uns territoris que concentren pràcticament la meitat de l’activitat econòmica i de la població de l’estat espanyol.

Després dels reiterats retards i incompliments d’execució per part del govern espanyol, han denunciat que la segona i la tercera ciutat de l’Estat –Barcelona i València, respectivament– encara no disposin d’un enllaç d’Alta Velocitat. «S’han trobat a faltar dos plantejaments claus: la manca de planificació i de voluntat política», ha conclòs Boluda, qui s’ha referit a les promeses incomplertes per part de l’exministra de Foment, Ana Pastor. «Ens va jurar que la solució provisional —el tercer carril— estaria enllestida al primer trimestre del 2015 i ja som al 2017 i ni ells mateixos saben quan l’acabaran», ha lamentat. El sector econòmic ha reclamat al govern espanyol que posi data a l’Alta Velocitat entre Barcelona i Alacant i que concreti quan iniciarà els treballs de la doble plataforma ferroviària, que veuen com la solució definitiva enfront del tercer carril, que insisteixen que ha de ser de caràcter provisional.

Una altra de les demandes que s’han fet a Tarragona és que l’ample internacional entre Almeria i la frontera francesa sigui operatiu l’any 2025.

La trobada empresarial s’ha celebrat sota el títol «El Corredor Mediterrani: prioritari i urgent» i ha servit per presentar la nova web www.corredormediterraneo.com, a través de la qual la ciutadania podrà veure de manera gràfica la importància de la infraestructura per al futur social i econòmic de les diferents comunitats autònomes afectades. També s’ha presentat una eina on line a través de la qual es pot fer un seguiment de l’evolució de les obres del projecte del Corredor Mediterrani des d’Algesires fins a la frontera francesa.

A banda del nou canal de comunicació on line, l’Associació Valenciana d’Empresaris ha posat en marxa una campanya de sensibilització ciutadana amb l’etiqueta #QuieroCorredor, amb la qual es volen recollir signatures de suport de part de la societat civil.