Tarragona té platja?

Per . Actualitzat el

M’expliquen uns empresaris turístics que han participat aquests dies a Fitur (la fira per excel·lència del sector a l’Estat espanyol) que el gran problema de Tarragona ciutat, la capital de la segona àrea metropolitana de Catalunya, és que ningú no la coneix. «A Espanya i als mercats internacionals saben què és PortAventura, Salou i la Pineda, però no saben ni com és ni on és la ciutat de Tarragona. Alguns fins i tot arribaven a preguntar si Tarragona tenia platja!», m’han confessat esparverats i alhora entristits. «Llavors els ensenyes fotos i vídeos del patrimoni de Tàrraco, la catedral, la platja Llarga, el Serrallo… i ens tornen a preguntar: i tot això està a 8 minuts de PortAventura?».

L’experiència viscuda per aquests empresaris a la fira turística més important d’Espanya i del sud d’Europa no és una anècdota. És la constatació que durant les darreres dècades la política de projecció turística de la ciutat tarragonina no ha estat encertada. La capital ha viscut aliena a l’explosió del reclam de la Costa Daurada i ha quedat a anys llum de poblacions de l’entorn que, de mica en mica, s’han consolidat com a destinacions familiars de primer nivell a la Mediterrània. Fins i tot la ciutat de Reus, que ni de bon tros té ni el patrimoni cultural i ni estètic de Tarragona, ha estat capaç de treure via comerç un major rèdit del turisme rus que durant bastants anys ha omplert els hotels de la Costa Daurada.

Tarragona, a dia d’avui, no és Costa Daurada. I aquesta és una realitat que la capital administrativa del territori no es pot permetre. Evidentment no cal buscar que Tarragona i els seus espais emblemàtics, com la Part Alta o el Serrallo, es converteixin en còpies barates de Salou o la Pineda, però sí que és necessari que Tarragona es visualitzi com a una ciutat de visita obligada per a les milions de famílies que cada any omplen càmpings, hotels i apartaments a les nostres contrades. Oi que Girona, malgrat i no tenir platja, forma part important de la Costa Brava? Doncs aquí hauria de passar el mateix si Tarragona vol deixar de ser un etern diamant en brut. I malgrat tot, l’any passat 2 milions de persones van visitar la ciutat.