A la vora dels 2 milions de visites anuals

L’Ajuntament considera que Tarragona té molt potencial i un ampli coixí per avançar en turisme sense risc de massificació

Per . Actualitzat el

El debat sobre la saturació dels centres històrics, molt en voga a Catalunya pels casos d’èxit mal paït de Barcelona i Girona, està present en pràcticament totes les ciutats amb actius patrimonials importants. Així ho expressa la regidora de Turisme de Tarragona, Immaculada Rodríguez, encara que, a parer seu, Tarragona «està lluny d’aquesta massificació». No obstant això, la regidora adverteix que cal mantenir-se alerta per corregir desequilibris: «Cal atenció per controlar i regular, de manera que sí que caldria estudiar quina capacitat resisteix la Part Alta», analitza.

Les xifres no enganyen. Tarragona va rebre durant 2016 gairebé 700.000 turistes (entesos com a persones que dormen a la ciutat, 500.000 en hotels i càmpings, i 200.000 en apartaments turístics i segones residències), que sumats a altres 1,3 milions «d’excursionistes» d’un dia, sumen ni més ni menys de dos milions de visitants especialment interessats en la riquesa patrimonial de Tàrraco, és a dir, que deixen la seva empremta en els carrers de la Part Alta. «No tenim una projecció per 2017, però considerem que la ciutat posseeix potencial per continuar creixent, com ho està fent des de 2012», valora el nou gerent del Patronat de Turisme, Àngel Arenas.

Es tracta de la millor xifra de la dècada, excepte la del 2007, i situa la ciutat en nivells anteriors a la crisi. Espanya –amb especial impacte de l’àrea metropolitana de Barcelona–, França, Regne Unit i Alemanya es consoliden com els principals mercats emissors, tots ells amb el turisme cultural com a principal motivació. Ni més ni menys que un milió de visitants allotjats a la Costa Daurada vénen a la Part Alta per un dia, atrets per les pedres: «El turisme patrimonial interessa molt, i si a més afegeixes platges poc congestionades, el còctel té molt potencial».

El creixement turístic, segons la visió dels gestors municipals, encara posseeix un ampli coixí abans que l’excessiva pressió pugui malmetre el producte que ven Tarragona. Els especialistes creuen que el turisme familiar –només un terç dels que visiten la ciutat durant un dia són famílies– recolzat en el producte cultural, constitueix un nínxol de mercat per explotar més intensament, sense que això es tradueixi en un efecte negatiu generat per la massificació.

La posició oficial d’estimular les pernoctacions i millorar la infraestructura d’allotjament inclou afavorir els apartaments turístics, «que en cap cas han generat a Tarragona els problemes que pateixen altres ciutats; es tracta d’un sector ben regulat, que existeix com en qualsevol ciutat del món, i amb una taula que analitza la seva proliferació, tant a la Part Alta, on no és especialment significativa, com a la resta de la ciutat», conclou el gerent.