2016, turisme de rècord

El turisme és un dels principals motors econòmics de la demarcació, tot generant prop de 18% del seu valor afegit brut

Per . Actualitzat el

L’activitat turística és cada vegada més important per a l’economia de les comarques de Tarragona. Aquest 2016 la Costa Daurada ha registrat més de 16 milions de pernoctacions en els seus hotels, càmpings i apartaments turístics, una dada que situa el sector turístic als nivells anteriors a l’esclat de la crisi i que obre la porta a un període de creixement de l’activitat que podria durar anys.

«Amb la temporada ja finalitzada, podem confirmar les previsions que teníem al mes de juny, quan preveiem que aquest estiu tindríem unes dades positives. Així, des de l’1 de gener de 2016 fins al 15 de setembre de 2016, la Costa Daurada ha detectat un augment de les pernoctacions en establiments reglats (hotels, apartaments i càmpings) del 8,8%. En total, en els primers nou mesos i mig hi ha hagut 16.619.126 pernoctacions», explica Martí Carnicer, president del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona, basant-se en dades de l’Observatori del Parc Científic i Tecnològic Turisme i Oci de Catalunya, amb seu a Vila-seca.

Per mercats, l’acumulat de la temporada mostra que l’espanyol ha tingut un augment del 6,1% (amb 8.379.526 pernoctacions); el britànic ha augmentat un 25,3% (1.969.249 pernoctacions); l’irlandès un 23,4% (553.156 pernoctacions); i el rus un 8,7% (889.467 pernoctacions). Altres emissors importants com el francès, l’alemany i l’holandès han continuat essent sòlids com en anys anteriors.

Pel que fa a la Costa Daurada centre, Salou, Cambrils i Vila-seca la Pineda, s’han registrat 9.585.938 pernoctacions en hotels, càmpings i apartaments. D’aquestes, el mercat prioritari ha estat l’espanyol amb 4.012.044 pernoctacions; seguit del britànic (1.811.055 pernoctacions); el francès (1.162.429) i el rus (802.164). Per creixements respecte al 2015, les pernoctacions dels britànics a la Costa Daurada centre han crescut un 24,3%, l’alemany un 23,8%, l’irlandès un 23,3%, i el rus un 11,6%. Pel que fa el mercat espanyol a la Costa Daurada centre hi ha hagut un increment de pernoctacions del 3,1%.

Segons Martí Carnicer, cal remuntar-se a l’any 2008 per trobar unes xifres similars. El responsable de turisme de la Diputació de Tarragona creu que «són diversos els motius que cal tenir en compte en una temporada com aquesta: la bona feina de promoció realitzada enguany i en anys anteriors, la conjuntura global que ha consolidat la Costa Daurada com a alternativa segura a altres països competidors (com Turquia, Egipte, Tunísia) o l’àmplia oferta d’activitats que el territori ofereix per a famílies i visitants en la mateixa mesura».

Carnicer no oblida tampoc l’activitat a l’Aeroport de Reus. Entre gener i agost, per la infraestructura han passat 599.743 passatgers, el que representa un +14,6% respecte al 2015. Així mateix, s’han llistat noves rutes que enllaçaran l’aeròdrom amb Dublín, Londres Stansted, Liverpool o Birmingham.

Visitants nous

La temporada 2016 ha portat a la Costa Daurada molts turistes que l’han visitada per primera vegada o que han tornat a venir després de no fer-ho durant un llarg període de temps. En aquest sentit, la regidora de turisme de Cambrils, Mercè Dalmau, explica que el «repte és fidelitzar el turista que ens visita per primera vegada o que torna després d’un temps sense fer-ho», quelcom que s’està fent de diverses maneres, ja sigui amb campanyes com l’anomenada el Fem que tornin, encetada al juny passat que buscava activament la col·laboració dels veïns, treballadors del municipi, així com tots aquells sectors que tracten directament d’una manera o una altra amb els visitants per tal que els facin l’estada més còmoda.

Dalmau ressalta la importància de la formació del personal turístic com a element clau per ajudar a fidelitzar el turisme: «Institucions acadèmiques com l’Escola d’Hostaleria i Turisme de Cambrils i la Facultat de Turisme i Geografia de la Universitat Rovira i Virgili ajuden a donar al sector turístic una formació fonamental per fer augmentar la satisfacció dels visitants de la Costa Daurada».

Per la seva part, Pere Segura, president del Patronat Municipal de Turisme de Vila-seca, repassa les accions dutes a terme dins del Pla de promoció de l’impost turístic 2016, i destaca els bons resultats obtinguts fins a la data. «La col·laboració publicoprivada que estem duent a terme a la Costa Daurada Centre és, sens dubte, un dels motius que expliquen els resultats satisfactoris de la temporada turística d’enguany».

Turisme familiar

El sector turístic de casa nostra ha presentat el «Compromís per una destinació turística de qualitat», un manifest signat pels representants de les associacions d’hotels, apartaments i càmpings de la Costa Daurada que aposta per posar fi a les operatives turístiques que arriben normalment en temporada baixa i que fan que l’opinió pública relacioni la destinació amb el turisme vinculat amb l’alcohol, el sexe, el llibertinatge o l’incivisme. El gerent de la FEHT, Joan Anton, s’ha felicitat per l’anunci del final d’operatives, com ara el Saloufest, que incideixen en aquesta línia i ha destacat que cal emmarcar dins de la normalitat aquesta decisió: «Els negocis evolucionen i llencen nous productes. Si aquests no funcionen es poden treure del mercat».

grafic_cmyk

Costa Daurada, un model turístic fruit de la col·laboració pública i privada

La FEHT i el Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona Costa Daurada, conjuntament amb els principals ajuntaments, treballen en la promoció de la destinació en els mercats internacionals així com a aplicar noves estratègies per actualitzar l’oferta turística del territori.

La setmana passada els empresaris representants del sector turístic de la Costa Daurada centre van valorar de manera positiva la temporada d’estiu 2016 i l’acumulat des de principis d’any. I ho van fer en un acte que va tenir lloc a Salou amb la presència dels màxims responsables dels patronats de Turisme de la Diputació de Tarragona, Salou, Cambrils i Vila-seca-la Pineda, així com de les entitats que integren la Federació Empresarial de Turisme de Tarragona (FEHT) (hotels, càmpings, apartaments i agències de viatge) i el mateix president. Així mateix, va assistir a la roda informativa l’alcalde de Salou, Pere Granados.