Els tarragonins agafem cada vegada menys el tren a Barcelona

L’ús de la mitjana distància s’incrementa a Barcelona, Lleida i Girona mentre que cau dràsticament a les comarques tarragonines

Per . Actualitzat el

La ciutadania de les comarques de Tarragona té plenament assumit que desplaçar-se a Barcelona en tren és jugar-se-la. La manca d’inversions en les línies tarragonines, tant pel que fa a infraestructures com a la renovació de combois, ha revertit en una progressiva desconfiança envers el servei de trens de rodalies que tradicionalment ha connectat el territori amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Segons un estudi presentat per la plataforma Promoció del Transport Públic (PTP) i la Pdf.Camp, el nombre de viatgers de mitjana distància a les comarques de Tarragona va caure de més de 500.000 usuaris en el període 2004-2014, una tendència totalment contrària a la que es viu a Girona, Lleida o Barcelona, zones on l’ús del transport ferroviari creix d’una manera sostinguda. El precari servei ferroviari que pateix el Camp de Tarragona, on a més a més cal desplaçar-se fins a l’estació de Perafort per utilitzar línies Avant i AVE, fa que cada vegada el desplaçament dels tarragonins a Barcelona es faci per carretera. És per aquest motiu que des de les dues plataformes s’ha convocat una concentració ciutadana el 10 d’octubre a l’estació de Vila-seca per tal d’exigir a l’administració de l’Estat que renovi la flota de trens a la zona sud de Catalunya i que actualitzi les vies i la freqüència de les línies.

Segons l’estudi presentat per les dues plataformes, elaborat a partir de dades extretes de l’Observatori del Ferrocarril d’Espanya, el Camp de Tarragona suma més de quatre milions anuals d’usuaris i usuàries de tren, al voltant d’un 80% dels quals són de mitjana distància, és a dir, per a desplaçaments d’uns 100 quilòmetres. En el període 2004-2014, és a dir, anterior als recents incidents diaris que es detecten a les línies ferroviàries del territori, destaca que el conjunt de les estacions han perdut viatgers. El cas més accentuat és el de Torredembarra (-21,4%), Salou (-16,6%) i Reus (-12,1%). Segons el portaveu de la Plataforma Promoció del Transport Públic (PTP), Daniel Pi, el fet més preocupant és que el nombre de passatgers cau any rere any. El cas de la ciutat de Tarragona, que ha perdut més de 350.000 passatgers anuals en els darrers 10 anys, és totalment contrari al de la resta de capitals catalanes. A Lleida i Girona, ciutats de mida similar, el nombre d’usuaris de les seves estacions s’ha anat incrementant any rere any.

Els serveis de rodalies són els més utilitzats per la població tarragonina, amb més de 3 milions de passatgers anuals, essent la connexió amb Barcelona la més important. Malgrat això, l’estiu conclou que els tarragonins i tarragonines no utilitzen el servei Avant, que s’ha d’agafar en l’estació perifèrica ubicada a Perafort, on també s’agafa el tren AVE. Sens dubte, aquest fet ha provocat que molta gent hagi declinat l’ús de l’Avant com a mitjà per a la mitja distància, fet que afavoreix que en el període 2004-2014 l’ús total del ferrocarril hagi caigut d’un 27% a les estacions tarragonines, uns 427.000 passatgers menys. Si parlem només de la mitja distància, el descens ha estat del 35%, passant d’1,4 milions de passatgers l’any 2004 a menys de 930.000 l’any 2014.

La tendència a l’empitjorament del servei, que amb l’arribada del tercer fil podria encara complicar-se més, fa que des de la plataforma PTP s’hagi decidit convocar una gran manifestació ciutadana juntament amb la Plataforma Trens Dignes Terres de l’Ebre i la Plataforma en Defensa del Ferrocarril (PDF.Camp). L’acte tindrà lloc el 10 d’octubre a l’estació de Vila-seca, tot coincidint amb la celebració de la setmana de la mobilitat. Les diferents plataformes han anunciat que estan elaborant un manifest en el qual s’exigiran millores en el servei.