Els veïns de la Part Alta lamenten «la permissivitat» amb la circulació de no residents

De les més de 500 denúncies imposades a vehicles al barri, aquest primer semestre, només 6 són per circular-hi sense permís

Per . Actualitzat el

L’elevada afluència de vehicles a la Part Alta de Tarragona segueix sent un problema per als veïns del barri. Tot i que la majoria dels carrers de la Part Alta estan restringits al trànsit, encara són molts els cotxes sense permís que hi circulen. En molts casos, i més durant els mesos d’estiu, es tracta de desconeixement, ja que la senyalització és escassa. Però, sigui pel motiu que sigui, el resultat és un deteriorament de la imatge del barri més turístic de la ciutat. «Heu vist mai cotxes davant la catedral d’una ciutat?», pregunta de forma retòrica el president de l’Associació de Veïns de la Part Alta, Manel Rovira. «Doncs aquí en tenim cada dia», acaba responent ell mateix indignat.

Només cal passejar qualsevol dia de l’any pel centre històric de la ciutat per veure que el Manel té raó. Un espai que hauria de pertànyer als vianants rep centenars de vehicles al dia, molts dels quals no tenen targeta de circulació. Pel Manel la solució és senzilla: «només cal posar un piló al portal de Sant Antoni com el que hi ha al portal del Roser». Un element que permet discriminar qui té i qui no té permís per circular pel barri.

Dur a terme aquesta mesura però significaria tallar el trànsit per tota la Part Alta només a residents i vehicles autoritzats. Una mesura que només s’ha emprat de forma provisional quan hi ha hagut obres a la muralla (el 2013 i aquest estiu fins fa una setmana) però que els veïns reclamen de forma permanent i més controlada.

Poques denúncies per als no residents

El control és un dels elements més criticats pels veïns. «No hi ha mai ni un guàrdia urbà al portal de Sant Antoni controlant qui passa», lamenta el president de l’entitat veïnal.

En aquest sentit, tot i que la majoria de carrers de la Part Alta són d’ús exclusiu per a residents o vehicles autoritzats, el nombre de vehicles denunciats per la Guàrdia Urbana per no dur targeta de circulació és molt baix. Durant el primer semestre d’aquest any, de les 515 denúncies de trànsit imposades per la Guàrdia Urbana a la Part Alta, només 6 van ser per a vehicles que circulaven sense targeta de resident. La resta, 509, han estat d’estacionament.

Els perjudicats d’aquest més de mig miler de denúncies d’estacionament són tant veïns com no residents. I, veient aquestes xifres, no costa entendre el malestar veïnal que veu com les infraccions comunes són sancionades però les que afecten només als no residents són anecdòtiques. A aquesta possible discriminació cal afegir-hi que el cost de la sanció per a un resident i per a un no resident és el mateix encara que el cotxe sense targeta de circulació estigui estacionat en una zona d’accés restringit. En resum, els privilegis per ser veí de la Part Alta són gairebé inexistents.

Prohibicions temporals poc rigoroses

Aquest estiu, a causa de les obres de restauració de la muralla, el consistori va tallar l’accés a la Part Alta a tots els vehicles tret dels residents i autoritzats. La mesura es va anunciar amb uns plafons a l’alçada del portal de Sant Antoni però no va anar acompanyada de vigilància policial. El resultat, segons els veïns i denunciat pel grup municipal de CDC, va ser el pas constant de vehicles no autoritzats que, per acabar-ho d’adobar, havien de passar per vies només aptes per residents.

La consellera de Mobilitat, Begoña Floria, va excusar la Guàrdia Urbana descartant la possibilitat de situar un agent de manera fixa per tal de vetllar pel compliment de les restriccions. «No crec en una ciutat policial, ni penso que sigui adequat amb els recursos que té la Guàrdia Urbana», va dir Floria en declaracions a El Punt Avui.