Tarragona mira cap a l’Àfrica

Empreses de tot l’Estat espanyol s’adrecen cada any a la Cambra de Tarragona per provar sort en els creixents mercats dels països africans

Per . Actualitzat el

La Cambra de Comerç de Tarragona dóna serveis a les empreses des de molts àmbits. És coneguda per organitzar esdeveniments mediàtics com el Tarragona dTapes o les conferències «Bon dia, Tarragona» per a professionals. Però també treballa en el camp de la formació de personal i de la internacionalització de les empreses. Dins d’aquest darrer àmbit, la corporació tarragonina excel·leix gràcies a la seva dilatada experiència i a una especialització encertada en l’organització de missions comercials al continent africà. La Cambra de Tarragona és la favorita dels empresaris d’arreu de l’estat que volen provar sort a l’Àfrica i els resultats mostrats en la presentació de la darrera guia de l’exportador ho certifiquen: en els primers sis mesos d’aquest 2016 s’han fet missions comercials a 20 països (disset a l’Àfrica i tres a Àsia), amb la participació de 75 empreses i la realització de 1.250 contactes comercials. «És la nostra joia de la corona. És una cosa que ens dóna molt prestigi, però que no  genera uns recursos extraordinaris», admet el president de la Cambra de Comerç de Tarragona, Andreu Suriol.

Però aquestes xifres no són un bolet que surt de la nit al dia. La Cambra fa 30 anys que treballa en el camp de la internacionalització. Roberto Barros fa més de vint anys que s’encarrega de les missions empresarials de l’ens i recorda que aleshores «es feien una o dues missions a l’any a un o dos mercats i, ara, estem fent onze missions a més de trenta mercats». A banda, la Cambra no va començar apostant pel continent negre. «Ens hem especialitzat en l’Àfrica perquè hi hem vist una oportunitat, però la nostra expertesa ve perquè hem fet missions comercials a més de noranta països dels cinc continents», explica el responsable d’Internacionalització de la Cambra, que insisteix que si són «especialistes en Àfrica és perquè ho hem trepitjat tot i amb moltes empreses de molts sectors diferents i això ens dóna una capacitat d’anàlisi molt ràpida a l’hora d’assessorar una empresa i de dir-li quin mercat li és més propici», comenta Barros admetent que aquest mercat no ha de ser necessàriament l’africà.

 

Pioners gràcies al risc
La gent de la Cambra de Tarragona no només ha trepitjat el 95 per cent del territori africà visitat pel conjunt de les cambres espanyoles sinó que ha estat pioner a l’hora d’obrir nous mercats on no s’hi havia anat abans. En aquest sentit, Barros ha valorat molt positivament que moltes empreses se l’han jugat amb ells i els han acompanyat quan han plantejat missions on no se n’havien fet abans.

Àfrica, tot per fer
Quan preguntem a Barros quina oportunitat van veure a l’Àfrica, el responsable d’internacionalització de la Cambra ens ho resumeix en poques paraules: «està tot per fer». Un escenari molt diferent del que estem acostumats a Occident, on t’has de fer lloc a cops arran de l’enorme competència. «Quan arribes a un mercat on només el fet d’oferir ja et dóna una oportunitat de vendre, te n’adones», explica Barros que admet que no tot són flors i violes: «fem una investigació prèvia però els primers contactes són molt complicats perquè en molts països no saps què et trobaràs. No hi ha directoris d’empreses fiables, has de picar molta pedra…».

Uns handicaps que, segons Barros, tenen efectes positius en les empreses, ja que aprofiten per col·laborar entre elles. «Les empreses comparteixen amb les altres tot allò que descobreixen i això ens afavoreix molt perquè busquen prospectar nous mercats juntes, però amb qui els dóna més confiança, amb la Cambra de Comerç de Tarragona», admet.

Un altre aspecte positiu d’apostar pel continent meridional és el tarannà dels possibles clients. «El client africà necessita molta atenció. Necessita ser important per a l’empresa i, si és així, t’ho retribueix treballant bé per tu», ens explica Barros.

Següent pas, establir-se
Majoritàriament, els empresaris van a l’Àfrica a buscar mercat per als seus productes però comencen a aparèixer oportunitats per establir-s’hi i algunes empreses que ha dut la Cambra ja ho han fet. Segons Barros, l’àmbit de l’agroindústria té un potencial de creixement enorme. «En alguns països, el mango se’ls podreix a terra», posa com a exemple de l’accés a les matèries primeres que una empresa agroalimentària pot tenir.

Crear confiança
Empreses de tot Espanya truquen a la porta de la Cambra per anar a l’Àfrica perquè saben que ningú hi porta més empreses ni les duu a tants països diferents. Però Barros admet que una de les raons per les quals tenen tantes empreses interessades és perquè mai cancel·len les missions empresarials. «En deu anys, no n’hem cancel·lat ni una», diu.

Quan li preguntem per graduar l’èxit de les missions en Barros ens explica que reben trucades d’empreses que volen anar amb ells a Àfrica que vénen recomanades per empreses que la Cambra ni coneix. A banda, com a indicatiu de bona feina, Barros remarca que tenen moltes empreses fidelitzades: «les nostres missions no són barates i tenim empreses que viatgen fins a cinc cops a l’any amb nosaltres. Això vol dir que els surt a compte».