La consellera d’Ensenyament ha afirmat que l’objectiu del programa InnovaFP és “potenciar la innovació i la transferència de coneixements dels centres a les empreses”. Ha fet aquesta declaració aquest matí de dilluns a la seu del Departament durant la presentació d’aquest programa que potencia la innovació dels centres que imparteixen formació professional, per tal que puguin desenvolupar projectes i transferir el coneixement, a les empreses o organitzacions properes als centres educatius.
La titular d’Ensenyament ha assenyalat que InnovaFP “a més a més d’incrementar el vincle necessari entre els nostres centres i les empreses, també vol millorar els processos d’aprenentatge i donar resposta a les necessitats laborals del país”. En aquest sentit, Ruiz ha afegit que “l’FP és la clau de millora del nostre país i del seu progrés” i que InnovaFP “vol ser un pol de coneixement que permeti que les PIMES aprofitin la innovació dels centres d’FP”. “L’alumne també és agent transformador i innovador”, ha conclòs la consellera d’Ensenyament.
A través d’InnovaFP es crea doncs una xarxa que potencia la transferència de coneixement i que suposa un estímul pels diferents agents: alumnat, professors, centres educatius i organitzacions. En el marc del programa, s’han desenvolupat 312 projectes des del 2011, en què hi ha participat 38 centres amb projectes, 178 empreses, 617 alumnes, 245 professors, que han aconseguit facturar 224.086 euros. Durant la presentació s’han exposat alguns exemples d’aquests projectes, com el relatiu a la pròtesi ergonòmica de mà i canell realitzada amb impressora 3D per alumnes de l’Escola del Treball de Barcelona.
Recentment el Departament d’Ensenyament ha obert la convocatòria anual de centres que formen part de la xarxa InnovaFP i per al curs vinent 2016-2017 s’hi han sumat 8 centres nous. El curs vinent formaran part de la xarxa InnovaFP 60 centres, que són els següents:
A la província de Tarragona:
Centre
|
Població
|
Institut Cal·lípolis
|
Tarragona
|
Institut Comte de Rius
|
Tarragona |
Institut Francesc Vidal i Barraquer
|
Tarragona |
Institut Pere Martell
|
Tarragona |
Institut Andreu Nin
|
El Vendrell |
Institut Baix Camp
|
Reus |
Institut d’Horticultura i Jardineria
|
Reus |
Institut Escola d’Hoteleria i Turisme de Cambrils
|
Cambrils |
Institut Francesc Xavier Lluch i Rafecas
|
Vilanova i la Geltrú |
Institut Jaume Huguet
|
Valls |
A la resta de Catalunya:
Centre
|
Població
|
Bemen 3
|
Barcelona
|
Centre Integral d’FP Ilerna
|
Lleida
|
Col·legi Xaloc
|
L’Hospitalet de Llobregat
|
Escola d’Hoteleria i Turisme de Lleida
|
Lleida
|
Escola Tècnico-Professional Xavier
|
Barcelona
|
Escola Viticultura i Enologia Mercè Rossell i Domènech
|
Sant Sadurní d’Anoia
|
Institut Anna Gironella de Mundet
|
Barcelona
|
Institut Bernat el Ferrer
|
Molins de Rei
|
Institut Bonanova
|
Barcelona
|
Institut Caparrella
|
Lleida
|
Institut Carles Vallbona
|
Granollers
|
Institut Castellarnau
|
Sabadell
|
Institut de Badia del Vallès
|
Badia del Vallès
|
Institut de l’Ebre
|
Tortosa
|
Institut de Mollet del Vallès
|
Mollet del Vallès
|
Institut de Terrassa
|
Terrassa
|
Institut de Vic
|
Vic
|
Institut Escola del Treball
|
Barcelona
|
Institut Escola del Treball de Granollers
|
Granollers
|
Institut Escola del Treball de Lleida
|
Lleida
|
Institut Escola d’Hoteleria i Turisme de Barcelona
|
Barcelona
|
Institut Esteve Terradas i Illa
|
Cornellà de Llobregat
|
Institut Ferran Tallada
|
Barcelona
|
Institut Gabriela Mistral
|
Sant Vicenç dels Horts
|
Institut Guindàvols
|
Lleida
|
Institut Joan Brossa
|
Barcelona
|
Institut Josep Brugulat
|
Banyoles
|
Institut La Ferreria
|
Montcada i Reixac
|
Institut La Garrotxa
|
Olot
|
Institut La Guineueta
|
Barcelona
|
Institut La Serreta
|
Rubí
|
Institut Lacetània
|
Manresa
|
Institut Mare de Déu de la Mercè
|
Barcelona
|
Institut Marianao
|
Sant Boi de Llobregat
|
Institut Miquel Biada
|
Mataró
|
Institut Mitjans Audiovisuals
|
Barcelona
|
Institut Montilivi
|
Girona
|
Institut Montsià
|
Amposta
|
Institut Narcís Monturiol
|
Barcelona
|
Institut Nicolau Copèrnic
|
Terrassa
|
Institut Poblenou
|
Barcelona
|
Institut Provençana
|
L’Hospitalet de Llobregat
|
Institut Rubió i Tudurí
|
Barcelona
|
Institut Thos i Codina
|
Mataró
|
Institut Torrevicens
|
Lleida
|
Intitut Narcís Xifra i Masmitjà
|
Girona
|
La Salle Barceloneta
|
Barcelona
|
La Salle Mollerussa
|
Mollerussa
|
Salesians de Sant Vicenç dels Horts
|
Sant Vicenç dels Horts
|
Salesians de Sarrià
|
Barcelona
|
Millora en la formació dels alumnes d’FP
InnovaFP permet formar l’alumnat en la innovació, fet que implica millorar la formació dels futurs treballadors. El programa té diferents objectius:
– Que els centres siguin pols de coneixement i es converteixin en referents al territori en aquesta matèria.
– Oferir als alumnes la possibilitat de participar en projectes d’interès i alhora millorar les seves competències.
– L’actualització permanent del professorat.
– Contribuir a la millora de la competitivitat de les organitzacions –ja siguin empreses privades, públiques, ONG, fundacions, autònoms, etc.
– Facilitar la inserció laboral de l’alumnat, ja que l’augment de la competitivitat de les organitzacions implica majoritàriament la necessitat de comptar amb tècnics qualificats
– Promoure la cooperació entre els centres educatius i les empreses.
– Optimitzar les instal·lacions i els equipaments dels centres de formació professional.
Diversitat de projectes
Des de la creació d’InnovaFP, els centres catalans han desenvolupat un total de 312 treballs diferents. Actualment es treballen en diferents tipus de projectes:
– Les empreses a les quals s’ofereix el servei d’innovació i transferència de coneixement tenen projectes en cartera que ofereixen als centres per ser desenvolupats.
– Projectes que professors o alumnes que han estat a l’empresa detecten com a oportunitats d’innovació.
– Projectes que professors i alumnes, que coneixen un sector determinat, pensen que poden ser interessants. En aquests casos es treballen inicialment al centre i un cop el concepte està prou desenvolupat, s’ofereix a alguna empresa per tal que financi el projecte i n’asseguri l’explotació.
La diversitat i varietat de projectes duts a terme en el programa és àmplia. Aquests en són dos exemples –un de projecte solidari i l’altre de disseny de producte-:
Projectes Solidaris:
També s’han dut actuacions en col·laboració amb ONG’s, com el cas d’un projecte en el qual un grup d’alumnes i professors d’Edificació i Obra Civil ha col·laborat en la creació d’una escola professional al Senegal orientada a formar a joves en dos àmbits molt diversos que donen resposta a necessitats molt concretes d’aquesta comunitat. Per una banda realitzar cursos de construcció relacionats amb els diferents oficis -atenent sobretot els sistemes constructius locals-, i per l’altra impartir formació musical amb l‘ objectiu de crear un grup que pugui realitzar actuacions, de forma que pugui arribar a constituir una fórmula de finançament per l’escola. Aquest ha estat un projecte de dos anys de durada.
Disseny de producte:
S’ha dissenyat una màquina per a una empresa del sector agrari que permet realitzar un tractament fitosanitari de forma innovadora. En el projecte un alumne, tutoritzat per un professor, ha realitzat una recerca de l’estat de la tècnica. Posteriorment es varen presentar quatre propostes per solucionar el repte i, finalment, un cop triada una de les opcions per part del client, s’ha desenvolupat la solució final. La màquina es va patentar i alumne i professor hi apareixen com inventors.
Podeu trobar més informació a http://xtec.gencat.cat/ca/