El preu dels pàrquings, a debat

El grup municipal de CiU presenta una moció que recull una proposta electoral dels socis de govern dels socialistes

Per . Actualitzat el

El preu dels aparcaments de la ciutat ja va estar present dins de les propostes d’alguns partits durant la campanya electoral de les municipals. CiU proposava que el màxim diari fos de 3 euros, el PP i ERC marcava un màxim de 4 euros al dia i C’s proposava un preu fix les primeres dues hores i no pagar més la resta de l’estada. Gairebé un any després de les eleccions i amb un pacte de govern estable al consistori tarragoní (PSC+PP+Unió), aquest debat es traslladarà al saló de plens de la ciutat. Ho farà de la mà del grup municipal de Convergència i Unió (CiU) a l’Ajuntament de Tarragona que presentarà en el plenari municipal d’aquest divendres una moció per reclamar la rebaixa i unificació dels preus dels pàrquings municipals. El seu portaveu, Albert Abelló, ja va posar molt d’èmfasi en una proposta similar durant la campanya. Ara caldrà veure si aglutina el suport d’altres forces i si aconsegueix que el regidor d’Unió que forma part de l’equip de Govern hi vota a favor.

La moció proposa que la tarifa màxima diària dels aparcaments públics sigui de 4 euros. «L’actual política d’aparcaments de Tarragona està perjudicant greument la dinamització econòmica de la ciutat», ha manifestat el portaveu del grup municipal de CiU, Albert Abelló, que ha assenyalat que els «preus abusius actuals provoquen que moltes persones no triïn Tarragona per venir a comprar, a passar al dia o simplement a dinar o a sopar». «És inevitable observar el funcionament de ciutats veïnes que disposen d’una política d’aparcaments molt més competitiva amb preus ajustats i unificats», ha assenyalat Abelló. A hores d’ara, el preu per aparcar als vuit aparcaments de titularitat municipal és de 2,10 euros l’hora, de 0,9 euros l’hora si superen les tres i d’un màxim de 12,60 euros al dia. A la ciutat veïna de Reus el preu del dia als aparcaments municipals era de 8 euros fins al desembre de 2013 que es va reduir als 4 euros que sol·licita ara el grup municipal convergent.

Tot i aquesta diferència en el preu diari dels aparcaments reusencs i tarragonins, la moció sembla destinada a no prosperar. La consellera de Mobilitat i portaveu del Govern, Begoña Floria, ja avançava la setmana passada en una reunió amb els veïns que «l’equilibri financer de l’AMT (l’empresa municipal d’aparcaments)» no permetia aquesta rebaixa. Segons la responsable de mobilitat del consistori, «Reus ja té els aparcaments amortitzats, estan nets de càrregues i el seu equilibri financer no es veu perill si abaixen tarifes». Tarragona, per la seva banda, acumula herències desafortunades com el Jaume I ––que obliga a la ciutat pagar a un milió d’euros anuals (fins al 2043)— i les adquisicions dels pàrquings de l’operació LUBASA (els situats a Joan XXIII, rambla de Lluís Companys i avinguda de Catalunya).

Inclosa en diferents programes electorals

Abelló confia que la moció s’aprovi, ja que l’abaratiment de les tarifes dels pàrquings públics és una proposta recollida en nombrosos col·lectius de la ciutat i que «s’ha plasmat en els programes electorals elaborats per diferents forces polítiques que actualment tenim grup municipal». De fet, el portaveu de CiU ha destacat que, tot i que en el programa electoral de la seva formació s’apostava perquè el preu màxim diari fos de 3 euros, «hem considerat proposar que la tarifa màxima sigui de 4 per ajustar-nos a la proposta electoral d’altres grups municipals i aconseguir que el canvi de preu sigui una realitat».

Una indirecta enverinada als actuals socis de govern de Ballesteros que, en els dos casos (hem d’entendre que el número dos de CiU secundava les propostes electorals del seu partit), van posar el crit al cel pel preu dels aparcaments i van proposar la tarifa única fa deu mesos.
Malgrat tot, no es preveu una crisi de govern pels aparcaments tot i que aquests set vots que sumarien PP i els tres regidors de CiU amb els nou de C’s i ERC (que també proposaven una tarifa única), la moció prosperaria matemàticament.

La moció també proposa millorar la política comunicativa amb la col·locació de panells informatius on es visualitzi el nombre de places públiques d’aparcament disponibles i el seu preu. «Actualment els pàrquings públics funcionen de manera independent amb tarifes diferents que no es comuniquen prèviament, la gent que ve a la ciutat sap que pagarà molt per aparcar, però no sap quant», ha manifestat el portaveu de CiU.

Aquesta part de la moció s’adiu més a les darreres declaracions que ha fet Floria en les quals anuncia que l’Ajuntament estaria pensant a «millorar» la senyalització dels aparcaments públics. Malgrat tot, no s’apostaria per aquest sistema de panells informatius que indiquen quantes places queden lliures.

grafic_parking