La Cambra anima a «l’aventura exterior» amb bones dades

Creix el valor de les exportacions i disminueix el de les importacions

Per . Actualitzat el

 

La Cambra de Comerç de Tarragona es congratula dels bons resultats del comerç exterior tarragoní durant el 2015. Les exportacions creixen i les importacions disminueixen. O, dit d’una altra manera, el territori incrementa les vendes de productes a l’estranger un 2,5% i redueix la demanda un 10,4%. Això si parlem en milions d’euros, és clar. Perquè si ens fixem en el volum de tones que entren i surten de les comarques de Tarragona, la pauta es capgira i les exportacions cauen un 2,9% alhora que les importacions s’enfilen un 6,3% més que l’any 2014. O sigui que s’ha venut menys però més car i s’ha comprat menys però més barat. I per quadrar aquesta equació només necessitem una dada: el preu del petroli. «Penseu que el preu del cru està a nivells del 2005», recorda el tècnic del gabinet d’estudis de la Cambra, Jordi Càceres.

El saldo comercial i la taxa de cobertura també arriben als índex anteriors a la crisi gràcies a la caiguda del barril Brent. Segons, els tècnics de la Cambra aquests són uns símptomes inequívocs de recuperació i, per aquest motiu, animen a les empreses a llençar-se a «l’aventura exterior» i més tenint en compte que «el creixement mundial del PIB es recupera amb una previsió del 3,5%», comenta el president de la Comissió de Comerç Exterior de la Cambra de Tarragona, Sergi Vives. Però sense oblidar que «la recuperació avança de manera desigual a Europa (on van a parar més del 80% de les exportacions del territori) i, per tant, recomanem diversificar mercats en diferents països i àrees».

I és que, ja fa anys que el continent africà és la nineta dels ulls de la Cambra de Tarragona. Les missions empresarials que fa l’ens tarragoní adquireixen fama estatal i les exportacions d’empreses a l’Àfrica han crescut no només a la província sinó arreu de l’Estat. Tan és així que, durant el 2015, Àfrica ha passat a ser la segona àrea d’exportació igualant al continent americà amb més del 6% de les vendes internacionals del territori. «A l’Àfrica està tot per fer», afirma el responsable d’internacionalització de la Cambra, Roberto Barros. «Es preveu un increment substancial de la població fina al 2050, s’han de construir moltes infraestructures i s’han d’instal·lar plantes de manufactura alimentària».

Amb tot, les empreses tarragonines encara exporten la major part dels seus productes a França, Alemanya i Itàlia. S’ha percebut un creixement important de vendes al Regne Unit i Portugal. I gràcies a la depreciació de l’euro, els Estats Units s’han convertit en un nou pol d’atracció per a les empreses exportadores del territori que el passat 2015 van arribar a les 2.578 entre PIMES i grans indústries químiques. Una xifra que supera en un 18% a les 2.181 que hi havia abans de l’inici de la crisi el 2008.

Tarragona a l’Estat

Tarragona ha registrat un increment de les exportacions per sota del total català i també de l’estatal. Tot i això, i gràcies a que el 2009 es va augmentar considerablement la venda a l’exterior, la província és la desena d’Espanya que més exporta. Les comarques de Tarragona ocupen la segona posició en l’exportació de matèries plàstiques, de productes químics orgànics i carbó. Mentre que en la venda a l’exterior de petroli i derivats, de preparats alimentaris i aparells elèctrics és la quarta.