El Penedès i l’Ebre tallaran l’N-340 simultàniament per exigir solucions

Els municipis del Pacte de Berà i de les Terres de l’Ebre s’uneixen amb els transportistes per aconseguir la gratuïtat de l’AP-7 en els trams no desdoblats

Per . Actualitzat el

La província de Tarragona ja fa temps que està calenta pels problemes de seguretat i mobilitat provocats per l’N-340, però ara per primera vegada el conjunt del territori (les comarques de Tarragona i de les Terres de l’Ebre) estan per la labor de pressionar definitivament el govern de l’Estat perquè aporti una solució immediata. Aquest divendres, els municipis del Pacte de Berà (Tarragonès i Baix Penedès), els transportistes i els municipis de l’Ebre anunciaran plegats una actuació simultània de protesta per exigir al futur govern de l’Estat (encara en funcions després de les generals) que aixequi els peatges de l’AP-7 en tots els trams on l’obsoleta nacional encara no està desdoblada. Aquesta doble acció es durà a terme en el termini d’un mes i consistirà a tallar la nacional alhora en dos punts concrets del Baix Penedès i del Baix Ebre. Els organitzadors de la protesta, alcaldes i transportistes amb el suport de la ciutadania, adverteixen que aquesta acció marcarà l’inici d’una estratègia conjunta del territori per aconseguir resoldre els maldecaps produïts per una de les nacionals més obsoletes i alhora transitades de l’Estat.

L’objectiu del tall simultani de la nacional al Penedès i a l’Ebre és doble: per un costat, demostrar davant del Ministeri de Foment que el problema de l’N-340 és generalitzat al conjunt de la província i, per l’altre, que el conjunt dels municipis afectats i els professionals del transport per carretera (FEAT) van de la mà per aconseguir la gratuïtat de l’autopista AP-7 fins que el titular de la nacional (l’Estat) no decideixi què farà amb ella. En l’actualitat resten per desdoblar els trams que van des d’Altafulla fins a Vilafranca del Penedès (a la zona nord) i els trams entre l’Hospitalet de l’Infant i Alcanar (a les Terres de l’Ebre). És per aquest motiu que es reclama l’alliberament dels peatges de manera immediata com a mesura provisional fins que tota la nacional hagi estat desdoblada amb la nova A-7 (fet que ara per ara no es preveu en els pròxims anys). Els arguments del territori són recurrents, però no per això irrellevants. Per un costat hi ha l’alta sinistralitat que es concentra en una nacional que està saturada (és la carretera més transitada d’Espanya), que està obsoleta (és de les més antigues i no ha rebut les inversions necessàries per adaptar-la a l’afluència de vehicles) i que acumula col·lapses en moltes fases de l’any al llarg de tot el seu recorregut tarragoní.

felixalonso_bonaSegons Fèlix Alonso, alcalde d’Altafulla i diputat al Congrés per En Comú-Podem, l’acció de protesta conjunta entre l’Ebre i els municipis del Pacte de Berà «és un avís clar per a nou govern que s’ha de constituir a Espanya. Volem obligar el Ministeri de Foment a moure fitxa perquè la ciutadania de la demarcació no està disposada a passar quatre anys més amb l’actual situació». Alonso afegeix que «la derivació dels camions cap a l’autopista amb bonificacions especials ja no és una solució. Volem que l’autopista, en els trams on la nacional no està desdoblada, sigui gratuïta per a tothom. Des de Torreblanca fins a Vilafranca del Penedès».

aymatEn termes similars es posiciona Josep Lluís Aymat, president de la Federació de Transports de la demarcació de Tarragona (FEAT). «La província exigeix una solució immediata als problemes de mobilitat i de seguretat viària que provoca la nacional. Tenim una nacional inútil i perillosa i, en paral·lel, una autopista que pot absorbir més trànsit amb plenes garanties. El titular de la nacional, l’Estat, no ha fet els deures en els darrers vint anys i ara el més lògic és que alliberin de peatges l’autopista per donar una solució a Tarragona, els seus ciutadans i la seva activitat logística per carretera». Aymat insisteix que «el problema no és el nombre de vehicles, és la via per la qual han de passar. Ningú no agafa el cotxe o el camió per gust i per anar a consumir benzina. Quan algú circula és perquè en té la necessitat i cal fer-ho en les condicions que mereixem. No es pot tolerar l’hemorràgia de morts que patim a la demarcació».

Els detalls, el divendres

Els municipis del Pacte de Berà, de les Terres de l’Ebre i la FEAT donaran a conèixer els detalls de l’acció conjunta de protesta en una roda de premsa que tindrà lloc aquest divendres dia 5 de febrer al migdia en un punt simbòlic de Tarragona: a la sala d’actes del parc de vehicles pesants del polígon industrial Riuclar. Els col·lectius afectats estaran representants pel mateix Josep Lluís Aymat (FEAT), per l’alcalde del Vendrell, Martí Carnicer, i per l’alcalde del Perelló, Ferran Cid.

En aquesta compareixença es faran públics els detalls de la mobilització que convocaran conjuntament els alcaldes de la zona de l’Ebre, del Pacte de Berà i de la FEAT, tot esperant que en les pròximes setmanes s’afegeixin diversos col·lectius ciutadans i socioeconòmics afectats per la nefasta carretera nacional.