Els creueristes es queden a Tarragona

Un 84,5% dels passatgers que van fer escala al Port de Tarragona l’any 2015 van optar per quedar-se a fer turisme a la capital tarragonina

Per . Actualitzat el

El Port de Tarragona va rebre l’any 2015 un total d’onze creuers amb 11.600 passatgers a bord. Es tracta d’una xifra rècord pel que fa a afluència de turistes via marítima i, segons el Port de Tarragona, el preludi d’una millor temporada aquest 2016. Les previsions parlen de l’arribada de 18 creuers durant l’any que ara tot just iniciem. La Costa Daurada ha començat, doncs, a recollir els fruits de la tasca comercial que, liderada pel Port de Tarragona, es va iniciar ara fa quatre anys amb la creació de la marca Tarragona Cruise Port–Costa Daurada. Les xifres són encara modestes, però el grau de satisfacció entre les navilieres que han apostat per Tarragona i entre els turistes que han visitat casa nostra per primera vegada conviden a l’optimisme.

quadre2Les navilieres comencen a creure en la marca Tarragona com a destinació (s’ha passat de rebre dos creuers l’any 2012 a onze creuers l’any 2015), però fins a quin punt aquest fet beneficia  Tarragona? El Port ha realitzat durant aquest 2015 una enquesta entre els turistes que han visitat la ciutat. El seu resultat evidencia que Tarragona i el seu entorn té capacitat per erigir-se en una destinació turística de creuers amb caràcter propi i no pas complementària a la gran urbs de Barcelona, ciutat que rep prop de 2 milions de creueristes cada any. De fet, segons les dades aportades pel Port de Tarragona, el 84,5% dels passatgers que van fer escala a Tarragona l’any passat van decidir quedar-se a visitar la ciutat. Dels 11.600 turistes que van arribar en creuer només 956 van decidir contractar una excursió programada a Barcelona. Un total de 381 van contractar una visita al Monestir de Poblet, 94 van visitar els cellers Torres, 74 van aprofitar el dia per veure PortAventura, 51 van optar per anar a Reus i 62 a la platja d’Altafulla. El gruix dels visitants, 9.803 van decidir quedar-se a la ciutat de Tarragona. D’aquests, 756 ho van fer amb visita programada (visita als principals monuments de Tàrraco i la Part Alta de la ciutat), mentre que la resta ho van fer per lliure.

L’estudi aporta altres dades d’interès, com ara la franja d’edat dels usuaris dels creuers i la seva procedència. Més la meitat de creueristes tenen 50 anys o més i els seus països d’origen són majoritàriament el Regne Unit (42%) i França (18%).

Dels 11.600 passatgers arribats l’any passat, més de 86% van declarar que visitaven Tarragona per primera vegada. La gran majoria (96,8%), van declarar estar satisfets amb l’emplaçament i un 88,5% estarien disposats a recomanar Tarragona com a destinació de creuers.

Pel que fa a l’impacte de l’activitat creuerística en l’economia local, s’estima que en aquest tipus d’escala cada passatger fa una despesa mitjana de 62 euros diaris, motiu pel qual cal estimar que aquests 11.600 passatgers van fer una despesa de 719.000 euros en el comerç i la restauració locals al llarg de l’any.

L’anglès i el comerç, assignatures pendents

L’enquesta realitzada pel Port de Tarragona també incideix en els aspectes més positius i negatius que presenta la destinació actualment (gràfic).quadre3
Entre els aspectes més ben valorats pels visitants hi ha, per un costat, el tracte humà i professional rebut al llarg de l’estada i la neteja i els equipaments de les platges tarragonines. També destaca la impressió positiva que desperta entre els turistes el fet de poder descobrir les ruïnes romanes de Tàrraco.
L’aspecte més negatiu cal trobar-lo, tal com era de preveure, en la manca d’oferta comercial de la ciutat (atès que molts creuers arriben en diumenge i es troben gairebé tot tancat). En aquest sentit des de la regidoria de Comerç de l’Ajuntament s’està treballant amb la previsió que aquest 2016 hi hagi més comerços oberts els dies que hi hagi creuers al Port de Tarragona. Un altre dels aspectes que cal millorar és l’atenció que els turistes reben en llengua anglesa. El domini de la llengua de Shakespeare encara no és prou bo entre el gruix dels professionals tarragonins que tracten habitualment amb turistes.

Creuers