N-340, la carretera més mortal de Catalunya

Les distraccions ja són la primera causa d’accidents a les carreteres de Catalunya

Per . Actualitzat el

La nacional, escenari de 12 de les 81 morts registrades a la xarxa viària catalana durant el primer semestre de 2015. Els conductors de la demarcació de Tarragona pateixen amb força els perills d’una de les carreteres més transitades de l’Estat.

La Nacional 340, que travessa la demarcació de Tarragona de nord a sud, és la carretera més mortal de tota la xarxa viària catalana. A banda de ser una de les més transitades de tot l’Estat espanyol, la nacional es confirma any rere any com a una de les vies més perilloses per als seus usuaris. Així ho constaten les dades de sinistralitat viària a Catalunya durant el primer semestre de 2015. Entre gener i juny d’aquest any un total de 12 persones han perdut la vida a la nacional, moltes de les quals al seu pas per les nostres comarques. De fet, l’alta accidentalitat registrada en aquesta via explica el notable increment en el nombre de víctimes mortals a la xarxa viària de la demarcació de Tarragona, que en el primer semestre de l’any es va cobrar un total de 27 vides (11 més que en mateix període de 2014), tot situant-se al capdavant de les quatre demarcacions catalanes en el trist rànquing de sinistralitat mortal a les carreteres.

El balanç que cal fer la sinistralitat viària a les comarques de Tarragona durant el primer semestre de l’any és negatiu. La de Tarragona és la demarcació catalana que ha registrat més víctimes mortals a la seva xarxa viària, en bona mesura, per culpa de l’N-340, una via saturada i totalment obsoleta que creua els municipis de la Costa Daurada que encara no gaudeixen del desdoblament de l’A-7. L’alta sinistralitat mortal de la nacional (amb 12 morts en el conjunt de Catalunya), ha fet que entre gener i juny a la demarcació perdessin la vida un total de 27 persones, onze més que els 16 comptabilitzats en el  mateix període de l’any passat. A aquestes defuncions caldrà afegir les que malauradament es registraran durant els mesos de temporada turística a casa nostra, època de l’any en què l’afluència de vehicles és més alta a la xarxa viària tarragonina.

El mateix conseller d’Interior de la Generalitat, l’arbocenc Jordi Jané, reconeixia la setmana passada en roda de premsa que «tenim un problema gravíssim amb l’N-340 que cal afrontar amb determinació», en clara al·lusió a la situació de la nacional a les comarques tarragonines. El conseller va afegir que, fent anàlisi conjunta de les dades, «el nombre de víctimes mortals a Catalunya s’hauria reduït si a les comarques de Tarragona no hi hagués hagut un augment tan rellevant en el nombre de morts». Jané ha destacat que «impulsarem mesures concretes perquè la tendència negativa del primer semestre no es consolidi al segon».

Sinistralitat n340

Els nostres alcaldes volen solucions

Mentrestant, els alcaldes dels municipis tarragonins afectats pel  pas de l’N-340 continuen pressionant Madrid perquè adoptin una solució immediata a la congestió de la nacional fins que el desdoblament de tota l’A-7 sigui una realitat. La setmana passada els alcaldes d’Altafulla, el Vendrell, l’Arboç, Torredembarra, Creixell, Roda de Berà, Calafell, Bellvei i Castellet i la Gornal van reunir-se a Madrid amb el secretari general d’Infraestructures, Manuel Niño, sense que aquest aportés una solució immediata al conflicte. Niño va reconèixer que l’N-340 és el conflicte número 1 de les carreteres espanyoles, tant en l’àmbit de trànsit com en l’àmbit d’accidentalitat. El secretari general d’Infraestructures ha corroborat que les obres d’ampliació del projecte de duplicació de l’N-340 entre la Móra i la Pobla de Montornès s’iniciaran el 2016, fet que recolliran els Pressupostos Generals de l’Estat.

Aquest fet, però, no és considerat pels alcaldes com a solució, ja que coincideixen que l’única alternativa possible mentre no es dugui a terme el desdoblament de l’A-7 és la gratuïtat de l’AP-7 en el tram afectat. A més, creuen que «ha d’anar acompanyada de la prohibició de circulació dels vehicles pesants pel vial acompanyada de bonificacions per als camions que agafin l’autopista». Una mesura que podria fer-se efectiva de manera definitiva a principis del 2016, en funció dels resultats de la prova pilot a la carretera N-240.
Més enllà d’aquesta prohibició que afecta els camions, en el cas de la carretera N-340 se suma el problema d’excés de circulació dels vehicles privats, principalment en temporades de màxima afluència al territori, com poden ser la Setmana Santa o l’estiu. En aquest cas, Manuel Niño ha parlat d’estudiar amb Abertis diferents escenaris que puguin comportar bonificacions també per als turismes.

De moment els alcaldes estan buscant el suport de la societat civil per continuar pressionant l’Estat perquè aprofundeixi en una problemàtica que fa dècades que afecta el territori.
Els alcaldes del Pacte de Berà, tal com s’anomena la unió de municipis per intentar solucionar el cas de la N-340, dedicaren l’estiu a elaborar un calendari d’accions reivindicatives i mobilitzacions que s’iniciarà a partir del pròxim mes d’octubre, un cop hagin passat les eleccions del 27-S.

 

Distraccions mòbil

 

Les distraccions ja són la primera causa d’accidents a les carreteres de Catalunya

Des de la conselleria d’Interior, tal com indiquen les campanyes publicitàries de conscienciació al volant, es vol destacar que les distraccions amb el mòbil, tant dels conductors com dels vianants, estan provocant un increment dels atropellaments mortals. De fet, el conseller d’Interior, Jordi Jané, va destacar  en el balanç de sinistralitat viària del primer semestre d’enguany que «ens preocupen les distraccions amb el mòbil durant la conducció perquè causen morts». Les desatencions durant els primers sis mesos de l’any han estat presents com a factor concurrent en un 23% de la sinistralitat amb víctimes i en aquest sentit el titular d’Interior ha remarcat que «la principal causa d’un accident mortal són les distraccions del conductor, ja no és la infracció».