El cotxe elèctric, la millor opció per a la ciutat

La conferència i exposició BioEconomic va aplegar un centenar de persones en la seva tercera edició al Campus Catalunya de la URV

Per . Actualitzat el

 

El cotxe elèctric es postula com la millor opció dins del transport urbà i periurbà en termes d’economia i, per suposat, de sostenibilitat. Tot i que les vendes d’aquest tipus de vehicles encara són inferiors a l’1% a l’Estat espanyol,  la demanda és cada cop més gran i la indústria automobilística confia que «el vehicle elèctric ha arribat per quedar-se»  i que enguany s’incrementaran exponencialment les vendes gràcies a les ajudes governamentals.

«Durant l’any passat es va confirmar que hi ha un veritable mercat que està esperant la comercialització massiva de vehicles elèctrics, però és un mercat que necessita les ajudes estatals i en el moment que ja n’hi ha, com ara, es genera un volum d’encàrrecs molt per sobre del que la gent espera», explica Luis Valerio, director del Vehicle Elèctric de Renault a Espanya i Portugal, que calcula que, a tot estirar, al setembre ja s’hauran exhaurit els incentius estatals per la compra d’un cotxe elèctric.

Valerio admet, però, que encara queda molta feina per fer i que depèn, en gran part, de l’administració perquè «l’usuari ja n’està convençut». Posa l’exemple de Noruega on «un de cada quatre vehicles que es comercialitzen és elèctric» o el Regne Unit on «les vendes s’han multiplicat per cinc durant el darrer any»; i recorda que la mobilitat elèctrica «no és un caprici sinó una obligació si no volem deixar el planeta encara més perjudicat als nostres descendents».

Un dels principals problemes rau en la baixa autonomia d’aquests vehicles i en el temps de càrrega que necessiten. Per aquest motiu la posada en funcionament de les infraestructures adequades per part del Govern de l’Estat és indispensable així com la constància a l’hora d’atorgar ajudes a la compra d’aquests vehicles.

Per Valerio, la diferència que hi ha entre els països que aposten per la mobilitat elèctrica de debò i el nostre són unes polítiques adequades i estables. «Si tenim una política d’incentivació al moment de la compra, una d’instal·lació d’infraestructures, una de comunicació… el fruit surt immediatament. Però si el que tenim són polítiques d’incentivació puntuals, unes altres d’infraestructura aleatòries que depenen de la ciutat o la comunitat doncs el resultat és que el mercat creix a poc a poc».

Una altra aposta sostenible de les smart cities d’arreu del món és la mobilitat elèctrica sobre dues rodes. La històrica empresa Torrot ja fa temps que aposta per aquests vehicles i, en el marc de la III Conferència i Exposició BioEconomic, va portar a Tarragona alguna de les seves propostes.

«Les smart cities europees estan molt enfocades a facilitar que els ciutadans vagin i tornin de la feina en bicicleta elèctrica», ens comenta la responsable d’Smart Cities i Mobilitat de Torrot Electric, Cristina García de Lago, que admet un creixement de «les polítiques orientades a un creixement dels carrils bici i als carrers amb limitació de velocitat perquè els ciutadans puguin circular de manera segura».

Prop d’un centenar de persones de l’àmbit científic, empresarial i turístic van assistir a aquestes xerrades al voltant del món dels vehicles elèctrics organitzades per Bioeconomics i Càtedra Tarragona Smart Mediterranean City.