És veritat que Déu ha mort?

Per . Actualitzat el

Ja ho sabeu. Nietzsche, el darrer dels «profetes», va anunciar amb una certa solemnitat la «mort de Déu», i ho va fer amb un to no pas joiós, sinó dramàtic: la «mort de Déu», és a dir, el fet que els homes havien deixat de creure en Déu, comportava també, d’alguna manera, la «mort de l’Home». Nietzsche «comprovava» que Déu havia mort, encara que, segons ell, el «cadàver» de Déu continuava rebent el fum de l’encens de caràcter funerari. Nietzsche anunciava el temps nou, el temps «sense Déu”» un temps complicat i difícil d’encaixar en la quotidianitat de la vida de les persones.

Això ho deia Nietzsche. La gent del carrer, la gent dels nostres pobles i ciutats, amb la seva sornegueria, ho han dit i ho diuen d’una altra manera. Uns ho diran amb un cert aire de satisfacció («gràcies a Déu que Déu ha desaparegut») i uns altres amb un tic d’indiferència i de resignació («què hi farem!)». I els creients? Podem dir, en un altre sentit, que, quan Jesús mor a la creu, «Déu ha mort»?

Jo hi veig tres respostes. Si suposem que Jesús va ser un home «ple de Déu» (però que, en realitat, no era Déu), no hi ha cap problema: quan Jesús mor, és l’home Jesús qui mor, i Déu no mor de cap manera. Si suposem que Jesús és alhora Déu i home, aleshores tampoc no hi ha cap problema: quan Jesús mor, mor l’home Jesús, i prou; Déu no mor de cap manera (en aquest sentit, sovint es parla de la «mort temporal» de Déu). Si suposem que és Déu fet home, quan Jesús mor és Déu qui mor (perquè és la persona de Jesús la qui mor, i la persona de Jesús és la persona del Fill de Déu). I és aquí on comencen els problemes. Com és possible que Déu mori?

Jo accepto el problema o, si voleu, accepto el misteri, però no estic disposat a acceptar que la mort de Jesús no va afectar Déu. No puc deixar de pensar que Déu «ha tastat» la mort, que sap per experiència què vol dir morir. I sóc capaç d’acostar-me a la mort de Jesús com la pitjor de totes les tragèdies de la humanitat. Perquè Déu mor perquè nosaltres, els homes, l’hem matat, és a dir, perquè els poders d’aquest món l’han eliminat. I aquesta tragèdia (que es repeteix en cada innocent que mor) no queda suprimida pel fet que Déu hagi ressuscitat Jesús, perquè el Ressuscitat porta les «llagues» de la seva mort i, per tant, no suprimeix l’absència de Déu en aquest món.