El territori prefereix la gratuïtat de l’AP-7 a un nou tram d’A-7

Els municipis del nord del Tarragonès i del Baix Penedès no volen que es «trinxi» el Camp de Tarragona amb una nova infraestructura

Per . Actualitzat el

Debat al voltant de la decisió a prendre per resoldre d’una vegada per totes els greus problemes que l’obsoleta N-340 produeix a la demarcació de Tarragona. La ministra de Foment, Ana Pastor, acaba d’anunciar que enguany es començaran a licitar les obres per desdoblar la nacional en el tram comprès entre Altafulla i Vilafranca del Penedès amb una autovia (A7) de quatre carrils. L’anunci, en principi positiu perquè respon a les expectatives territorials de renunciar definitivament a les cues quilomètriques i als accidents mortals de l’N-340,  no acaba de convèncer els municipis afectats (Altafulla, Torredembarra, Creixell, la Pobla de Montornès, Roda de Berà i el Vendrell). Per què? Perquè, amb el traçat previst per Foment, el territori es veuria trinxat novament per una gran infraestructura, amb l’impacte mediambiental present i futur que això representa. A hores d’ara, els alcaldes d’aquests municipis, que coincideixen que cal fer alguna cosa urgent per solucionar les mancances de l’N-340, aposten per la gratuïtat de l’autopista AP-7, una infraestructura ja feta i infrautilitzada i que, en cas de no tenir peatges, faria el mateix servei que el Ministeri de Foment busca amb la construcció de la nova autovia. A més, reclamen que, en cas que fos necessària la creació d’una autovia, aquesta es faci seguint el traçat de l’autopista i no pas el de l’antiga N-340, que travessa diversos nuclis urbans habitats.

Els municipis del nord del Tarragonès i, especialment, els del Baix Penedès, no estan disposats a suportar l’impacte d’una nova gran infraestructura viària, i més quan el territori ja està travessat per l’autopista AP-7, carretera que podria servir per descongestionar el trànsit de l’N-340 si fos lliure de peatges.

L’anunci del Ministeri de Foment d’iniciar la licitació de les obres per fer l’autovia A7 entre Altafulla i Vilafranca del Penedès, una infraestructura de quatre carrils d’amplada, no ha semblat gens bé a la majoria de municipis afectats. Per un costat, tots coincideixen en la necessitat de trobar una solució als problemes generats per l’N-340, una de les carreteres més transitades de tot l’Estat espanyol, però consideren que la solució no és dotar el territori d’una nova infraestructura, sinó que és aprofitar millor les ja existents. En aquest sentit, els alcaldes insisteixen en la gratuïtat de l’AP-7 (la concessió finalitza l’any 2021) i en la creació de més accessos entre els municipis i la via ràpida, fet que integraria l’actual autopista en la xarxa viària convencional del territori. Amb aquesta actuació, segons els responsables dels diferents municipis, ja no seria necessària la construcció d’una nova autovia que afectés encara més un àmbit geogràfic que ja suporta el pas de tres autopistes de peatge (AP-7, AP-2 i C-32), un gasoducte i diverses línies ferroviàries (AVE, mercaderies, rodalies a la costa i rodalies interior).

Segons l’alcalde d’Altafulla, Fèlix Alonso, el traçat d’autovia «hauria d’aprofitar el calaix existent de l’autopista, que té espai de sobre per fer carrils addicionals a banda i banda», fet que evitaria haver de fer una nova gran obra i trencar encara més el territori. En una mateixa línia s’ha posicionat sempre l’alcalde del Vendrell, Martí Carnicer, que s’oposa a la proposta del Ministeri de Foment perquè la nova autovia trencaria més la capital penedesenca i el conjunt de la comarca. «És evident que cal solucionar el problema de l’N-340, però això no implica crear una autovia que segueixi el traçat de la nacional, ja que aquesta travessa urbanitzacions i zones poblades. Cal seguir el traçat de l’AP-7, que ja està preparat per ser ampliat amb carrils addicionals. A més, la concessió de l’autopista acaba el 2021 i potser podria convertir-se en l’autovia que necessitem sense fer tantes obres».

El traçat previst per Foment, nova bretxa per al Baix Penedès

«El projecte d’autovia A7 previst pel Ministeri de Foment, datat del 2010, és un atac al territori i és totalment impossible de fer al seu pas pel Vendrell, ja que el traçat previst passa pel mig d’urbanitzacions i zones habitades». Així de contundent  es mostra l’alcalde del Vendrell, Martí Carnicer, en parlar dels plans de l’Estat per desdoblar l’N-340 a la zona nord de la demarcació de Tarragona. L’alcalde vendrellenc, en la línia de la resta d’alcaldes dels municipis afectats, considera que la nova autovia A7 hauria de seguir el traçat de l’autopista, infraestructura que ja està feta i que està tècnicament preparada per ser ampliada amb carrils addicionals si és necessari.

Carnicer reconeix que cal trobar una solució als problemes de l’N-340, que cada any registra centenars d’accidents i cues quilomètriques, però insisteix en la necessitat de fer-ho amb un projecte que malmeti encara més un territori, el del Baix Penedès, que ja és travessat per un important nombre d’infraestructures. L’alcalde de la capital penedesenca és partidari de convertir l’autopista AP-7 en una via sense peatges, ja que la concessió per a la seva explotació finalitza relativament aviat (any 2021) i treballar en un projecte d’autovia que passi per l’ampliació de l’actual calaix de l’autopista amb carrils addicionals a banda i banda. D’aquesta manera la població disposaria d’una alternativa real a la congestió de l’N-340 i no es malmetria més el territori i els seus municipis amb una nova gran infraestructura.

Tal com es pot veure en el gràfic d’aquesta pàgina, el Baix Penedès és un territori literalment trinxat per infraestructures adreçades a connectar l’Àrea Metropolitana de Barcelona en direcció sud. Si bé la proximitat amb la capital catalana ha ajudat molts municipis de la comarca tant ple que fa a població com en els serveis, el cert és que el conjunt del territori no ha gaudit d’una planificació global per garantir la mobilitat de la població. Això fa que, avui en dia, el Baix Penedès s’hagi convertit en una zona de pas de grans infraestructures de la qual no es beneficien diàriament els seus habitants. La comarca del Baix Penedès està creuada per dues línies de trens de rodalies i una de gran velocitat, dos gasoductes, dues línies d’alta tensió, tres autopistes de peatge (AP-7, AP-2 i la Pau Casals) i una carretera estatal (N-340), que conformen un corredor per on han de creuar totes les infraestructures que donen servei al país. Malgrat aquesta situació, i paradoxalment, els ciutadans i les ciutadanes del Baix Penedès pateixen evidents limitacions al seu dret a la mobilitat i, per tant, perden competitivitat respecte a altres territoris.

territori_trinxat_blanc