«El 2015 pot tornar a ser un bon any per al Port de Tarragona»

Josep Andreu, president de l’Autoritat Portuària de Tarragona

Per . Actualitzat el

El Port de Tarragona ha tancat el 2014 amb un creixement de l’activitat del 14% en moure més de 31,5 milions de tones de mercaderies. Els analistes situen el 2015 com l’any definitiu de sortida de la crisi, fet que permet ser optimistes. En parlem amb el president de l’Autoritat Portuària.

L’any 2014 ha estat un bon any per al Port de Tarragona. Com es planteja el 2015?
L’any passat ens havíem marcat com a objectiu superar el tràfic de 30 milions de tones de mercaderies, fet que hem superat amb escreix (31,5 milions de tones). Això vol dir que el Port de Tarragona s’ha refet de la sotragada del 2013, en què el tràfic es va situar en 27 milions de tones de producte. El 2015, si la conjuntura econòmica millora, serà un bon any per al Port de Tarragona, especialment, amb vista als nostres objectius de diversificació i obertura a nous mercats. El Port de Tarragona continua sent un referent en productes tradicionals com els petroquímics, els agroalimentaris i el carbó. Ara cal madurar nous tràfics i ampliar les nostres connexions. En aquesta línia, estem treballant per consolidar activitat, per exemple, en tràfic de paper, project cargo i  ramat viu. Estem satisfets del 2014. El 2015 treballarem per diversificar, sempre tenint cura dels tràfics tradicionals.

El Port té molts projectes en marxa: la construcció de la ZAL (Zona d’Activitats Logístiques) o l’ampliat Moll de la Química. Però l’èxit de tot passa perquè el territori assoleixi la connexió amb l’ample de via internacional. El preocupa el retard en la  implantació del tercer fil ferroviari?
Hi ha certa preocupació per la lentitud del procés. Tenim coneixement que s’han fet treballs previs a l’inici de les obres, que espero que siguin imminents. Des del Ministeri de Foment no tenim cap confirmació oficial que el projecte hagi de retardar-se més. Podem entendre que el projecte pateixi demores per qüestions tècniques, però necessitem tenir un calendari definitiu. Pensi que quan anem a vendre les nostres infraestructures a l’exterior, el primer que ens demanen és saber quan disposarem de l’ample de via internacional.

Les demandes l’Ajuntament de Tarragona sobre l’estació de Renfe són raonables. El Port de Tarragona s’ofereix per trobar espais de diàleg entre la ciutat i el Ministeri de Foment.

L’alcalde Ballesteros impugnarà el projecte del tercer fil si des de Foment no s’arregla l’estació a la ciutat, entre altres millores.
Crec que les demandes del consistori són raonables i legítimes. Es tracta d’un tema de ciutat. I l’estació està obsoleta. El Port de Tarragona s’ofereix a col·laborar per trobar espais de diàleg entre la ciutat i el Ministeri perquè tot tiri endavant.

I com va el tema de creuers?
Aquest estiu una desena de creuers mitjans han reservat data per fer escala a Tarragona. Això representa l’arribada d’uns 10.000 passatgers. És una xifra modesta, però el més important és que es tracta de creuers que s’han decidit expressament per casa nostra. Històricament l’arribada de creuers ha estat resultat de la congestió del Port de Barcelona. Aquests creuers de 2015 han conegut el nostre projecte, fruit del nostre treball a fires i presentacions de la marca Tarragona Cruise Port-Costa Daurada, i volen provar-nos. Ara contractem una agència de prestigi internacional per tal de consolidar el coneixement de la nostra marca, definir les necessitats del sector i treballar en el disseny de la nova terminal provisional de creuers al dic dels Prats, a Vila-seca.