Tarragona renovarà la flota municipal amb vehicles elèctrics

L’alcalde Ballesteros ho ha anunciat al tercer Congrés Mediterrani d’Eficiència Energètica i de Ciutats Verdes Intel·ligents

Per . Actualitzat el

Tarragona adquirirà cotxes elèctrics aprofitant els Jocs Mediterranis del 2017. Així ho ha anunciat l’alcalde, Josep Fèlix Ballesteros, durant la presentació del tercer Congrés Mediterrani d’Eficiència Energètica i de Ciutats Verdes Intel·ligents, que se celebra durant tot el dia d’avui dimecres, 22 d’octubre, al Palau Firal i de Congressos de la ciutat. El pla preveu la compra d’un centenar de vehicles i la ubicació de diversos punts de recàrrega. El consistori negocia amb empreses del sector per obtenir condicions avantatjoses tot aprofitant les possibilitats de patrocini dels Jocs. A més, vol implicar-hi més empreses i administracions públiques, com ara les subseus de l’esdeveniment. Actualment, a Catalunya hi ha en circulació 3.500 vehicles 100% elèctrics, 13.000 d’híbrids i 500 punts de recàrrega d’accés públic, 30 dels quals de càrrega ràpida.

Tarragona treballa amb empreses del sector de l’automòbil per tal que puguin convertir-se en patrocinadores dels Jocs del Mediterrani i, alhora, oferir descomptes en l’adquisició de cotxes elèctrics per al sector públic. El projecte, que es troba encara en una fase de negociació, vol ampliar-se a altres administracions a banda de l’Ajutament de Tarragona, com ara els consistoris dels municipis que són subseu de l’esdeveniment perquè també puguin beneficiar-se d’avantatges en la compra d’aquests vehicles i els cedeixin, durant els Jocs, a l’organització.

Segons ha detallat el tinent d’alcalde de Projectes Estratègics, Javier Villamayor, la intenció és disposar d’una flota de vehicles elèctrics, que podria superar el centenar d’unitats, i de punts de recàrrega abans dels Jocs, que se celebraran d’aquí a dos anys i mig. Durant l’esdeveniment, però, es pretén que una part de la mobilitat d’atletes, àrbitres i altres participants en els Jocs pugui fer-se amb aquests vehicles eficients. Alhora, això obligarà a planificar una xarxa de punts de recàrrega mòbils en les diferents instal·lacions de la cita esportiva.

El regidor ha explicat que, actualment, un cotxe elèctric pot tenir un cost mitjà d’uns 30.000 euros, davant els 18.000 o 20.000 d’un vehicle de combustible convencional i que a Tarragona hi ha diversos punts de recàrrega en aparcaments municipals. «Volem reduir el cost de compra aprofitant els patrocinis dels Jocs i fer que els vehicles després puguin ser adquirits i formar part de les empreses municipals per donar servei a altres administracions», ha afegit Villamayor. «Volem que els Jocs Mediterranis del 2017 siguin un punt d’inflexió en el nostre model d’eficiència energètica i de ciutat intel·ligent», ha destacat l’alcalde, Josep Fèlix Ballesteros. El projecte de smart cities impulsat pel consistori tarragoní treballa en l’eficiència en àmbits com l’aigua, l’energia, la mobilitat, la salut i el de la indústria cultural associada al patrimoni; però, «si les ciutats no apostem pel vehicle elèctric o híbrid, no aprovarem aquest repte», ha insistit l’alcalde tarragoní.

Ballesteros també ha insistit en la necessitat de crear, a més, estímuls a la ciutadania per a l’adquisició de vehicles elèctrics. Es tracta de subvencions i altres tipus d’avantatges com ara descomptes en aparcaments o peatges. Actualment, el govern espanyol bonifica amb 6.000 euros la compra de cotxes elèctrics, segons ha recordat Villamayor, el qual ha apuntat també la necessitat que el sector públic prengui la iniciativa en la incursió en aquest model.

Aquest ha estat un dels temes centrals del Congrés Mediterrani d’Eficiència Energètica i Ciutats Verdes Intel·ligents, que se celebra aquest dimecres a Tarragona amb la participació de més de 200 persones i una quarantena de ponents. La jornada, que enguany arriba a la tercera edició, està organitzada per l’Open Energy Institute. En aquest marc, el director general d’Energia, Mines i Seguretat Industrial de la Generalitat, Pere Palacín, ha destacat el creixement progressiu del sector del vehicle elèctric. Actualment, a Catalunya hi ha en circulació 3.500 vehicles 100% elèctrics, 13.000 d’híbrids i 500 punts de recàrrega d’accés públic, 30 dels quals són de càrrega ràpida, i la mateixa Generalitat treballa en l’adquisició futura d’aquest tipus de vehicles.